Tinto 2010-2011. Del 5.
Fredag 2011-03-25
0630 var vi ut och luckade av. Danskarna började lasta kalk direkt.
Jag länsade ballasten jag fyllde i går och rengjorde separator, brännoljeseparator som omväxling.
Flera förhalningar under förmiddagen.

Kalklastning. Styrman håller koll på djupgåendet.
13 var vi lastade, 1330 avgick vi med lots ombord mot Kappeln i Tyskland. Ligger mellan Flensburg och Kiel.

Fredagskäk. Limfjordsmusslor, köpta direkt av fiskaren. Kokta med lök, vin och vitlök. Helt OK!
Lämnade lotsen i Aalborg. Lugn sjö.
Lördag 2011-03-26
Sol, varmt, bara lite krusningar på sjön.

Vi blev omkörda av Oden. Ute och letar efter is kanske?
Vi gick i en lång, smal och grund farled in mot Kappeln. Timade perfekt med broöppning, vände direkt efter bron och gick till kaj. Brovakten blev så till sig av att
det kom in en såå stor båt till lilla Kappeln att han inte kom sig för med att stänga bron när vi hade passerat.

Brovakten.
Kappeln verkar vara ett riktigt trevligt ställe. Total frånvaro av ISPISS-stängsel och folk i uniform. Istället glada människor, folk som fiskar från kajen, gamla fina
hus och träskutor. Att ligga förtöjda nästan mitt i centrum i en sån stad är inte fel.

Livs levande fiskebåtar nästan mitt i stan.

En del av träfartygen.
Söndag 2011-03-27
Riktigt skönt vårväder. Ingen lossning under dagen.
Jag rengjorde sjövattenfiltren i maskinrummet. Trodde att det kunde sitta mycket skit i dem efter all körning i grunda vatten, både i Limfjorden och in till Kappeln, men
det var inte mycket alls. Säkerhetsövningar och genomgångar av säkerhetsrutiner.

Vid kaj i Kappeln.

Närmsta granne är en museibangårg med veterantåg. Den röda vagnen en bit bort är svensk! Antagligen
friskare grejor än skräpet SJ kör med nu.
Marknad i stan. Vi var iland och kikade lite. Mycket folk i finvädret.

Marknad i Kappeln.

Fiskförsäljning direkt från båten.
Måndag 2011-03-28
0730 var vi ute och luckade av och lossningen kom igång. Sol idag igen!

Kalklossning nästan mitt i stan.
Jag fyllde ballast, bytte olja i HM:s turbo, såg över ventilerna till länsbrunnarna mm. Gick sen ner i lastrummet och hjälpte till att sopa och skrapa kalk.
17 var vi loss. Jag startade maskin. Vi fick broöppning och drog iväg mot Kaliningrad.

På väg. Tinto speglar sig i glaset.
Däcksmatrosen spolade lastrummet medan jag försökte få rent på däck. Vi fick iaf bort det allra värsta. Finspolning i morgon.
Tisdag 2011-03-29
På resa från Kappeln till Kaliningrad. Hela dagen till sjöss. Sol, lite mjukt behagligt rullande.
Jag var med i lastrummet under FM. Finspolning, skrubbning, torrskrapning. Medan däcksmatrosen och eleven spolade och vaskade däck vaskade jag maskinrummet som också
hade blivit rätt skitigt med massor av vita fotspår efter all kalk. Lade HM:s kylning på tank några timmar för att få lite värme i lastrummet och påsynda torkningen.
Jag inventerade oljor i tankar och dunkar, rengöringsmedel mm. Kocken inventerade ost, kött, te.... Däcksmatrosen färgslattar. Ryska tjänstemän vill veta ALLT.
Nyfiken i en strut!
Onsdag 2011-03-30
Fortfarande lugn, fin sjö, men solen hade gömt sig.
Jag rengjorde smörjoljeseparatorn.
1030 ankrade vi utanför Baltiysk i väntan på ingånde konvoj. 15 hivade vi ankaret och lite senare gick vi in i Morskoykanalen med lots ombord. 1730 vid kaj. Inte inne i
Kaliningrad utan vid en industrikaj i obygden före stan.
Efter att alla uniformerna och draft surveyorn hade varit ombord började jag länsa lite ballast. Regn, så det blev ingen lastning.
2230 kom bunkerbåten med 25.000 liter.
Vid midnatt fick jag äntligen krypa ner i kojen.
Torsdag 2011-03-31
03 hade regnet upphört och det blev avluckning, men jag fick stanna i kojen. Skönt!
Styrman hade börjat länsa ballasten från bottentankarna under natten. 07 tog jag över. Rengjorde också växelfiltren och HM:s by-passfilter. Satt landgångsvakt några timmar...

Några av grannarna.
18 var vi lastade och luckade på, sen fick vi vänta till draft surveyorn och alla uniformerna var klara med sitt, sen vänta på lots, sen vänta på att en tankbåt skulle passera.
2230 kom vi äntligen iväg mot Beidenfleth nära Hamburg.
Fredag 2011-04-01
Grått och trist väder. Regn. Motsjö, farten gick ner till 5 knop emellanåt.

Motsjö.
Framåt EM lugnade sig sjön.
Rutinjobb i maskinrummet.
Lördag 2011-04-02
Dagen började disig och rå, men sen kom solen fram och det blev en riktigt fin fin vårdag med varma vindar.
Rutinkontroller i maskinrummet. Bytte gångjärn på ett brandskåp på däck, men hela skåpet borde bytas ut. Det består mest av borrhål efter tidigare gångjärnsbyten.
16 slussade vi in i Kielkanalen vid Holtenau med lots ombord.

Här kommer lotsbåten. Byggd på Dockstavarvet enlig skylt ombord.
Byte av däcksmatros och kock i slussen. Fick också ombord en del proviant och lite hydraulolja.

Den här låg nära Rendsburg. Vill ha!
2330 gick vi in i slussen i Brunsbüttel. Tog tid. Vi var andra båt in, sen fick vi vänta länge på två båtar till innan de stängde slussen.
Söndag 2011-04-03
0030 öppnades äntligen slussen och vi gick österut i Elbe.
0130 ankrade vi vid mynningen av den lilla floden Stör i väntan på dagsljus och högvatten.
Rengöring av smörjoljeseparatorn under FM.
14 kom lotsen och vi gick in i Stör. Smal och mycket krokig liten flod.

Floden Stör. Smal och krokig.
Etfer en timme kom vi fram till Beidenfleth. Bara en liten by. Förtöjde med lite specialarrangemang
utanför några dykdalber.

Lite udda förtöjning.
Jag fyllde 5:orna direkt för att kunna ha HjM på tankkylning när det blir lågvatten och vi ställer oss på botten.
22 stod vi stadigt på botten med lite SB slagsida.
Måndag 2011-04-04
Halv sex luckade vi av och tyskarna började lossa med "sugrör". Funkade bra, men gick långsamt.
Det blev en solig, varm och fin dag igen.

Här står vi på botten med aktern.
Jag höll mest till i maskinrummet och servade grejorna med filterbyten och rengöringar, smörjning, oljekollar, ballastpumpning mm.
Strax före midnatt var vi loss, hade grovsopat lastrummet och luckat på.
Tisdag 2011-04-05
06 hade jag HM igång. Vi fick ombord lots och avgick mot Antwerpen.
Medström i Elbe, så vi gjorde nästan 14 knop.

Räddningskryssaren Hermann Marwede utanför Cuxhaven. I bakgrunden pågår utprickning.
Motsjö när vi kom ut. Vi gjorde dålig fart och hade en hel del bottenslag. Jag fyllde mera ballast så det blev iaf något bättre.
Onsdag 2011-04-06
Sjön hade lugnat sig på morgonen.
Jag bytte olja och filter på ena HjM, inventerade olja och filter och började länsa lite ballast.
Torsdag 2011-04-07
En lång och händelserik dag med sol och riktig sommarvärme.
03-04 slussade vi.
05 vid kaj i Antwerpen. Hann sova 2 timmar före frukost, sen ner i maskinrummet för att länsa ballast.
När grannen Tokata hade avgått förhalade vi och började lasta vete 12.

Tokata snart lastad.
Det dammade som f-n! De lastade förligt trim så ballastpumpen tappade taget. Hade problem med att få den att ta igen.
Servade HM med olje och bränslefilter.
Snabb lastning, 1530 var vi lastade. Förhalning en båtlängd, en annan båt skulle lasta där vi låg. Naturligtvis hamnade vi i vindriktningen och blev utsatta för mera damm.
Efter att alla papper var klara lämnade vi kaj 18.

Inte alla båtar är små och gulliga... Atlantic Galaxy.
Slussade 19-20.

Rätt trångt i den stora slussen.
Fredag 2011-04-08
På väg från Antwerpen till Malmö. Hela dygnet till sjöss. Det rullade lite, men inte så det var besvärligt.
Rengöring av smörjoljeseparatorn. I övrigt mest rutinjobb i maskinrummet.
Brandövning.

Övning med fogfightern.
Lördag 2011-04-09
I slussen i Brunsbüttel 0830. Ovanligt snabb slussning, kändes som bara några minuter.
Solig fin dag. Det hade börjat grönska på stränderna.

Möte med Prospero.

Vad gör Pleijel i Kielkanalen?
Slussade ut 16.

Tinto känns inte så stor när man får något att jämföra med...
Nästan spegelblank sjö. Härligt att vara tillbaka i lugnare hemmavatten.
Söndag 2011-04-10
En solig fin dag.
Man-över-bord-övning i närheten av Öresundsbron.
Vid kaj i Malmö 11. Väntekaj i frihamnen. HKF ombord med nya boklådor och färska tidningar. Fin service!

Närmaste grannen i frihamnen, Arabian Breeze.
Livbåtsövning under EM.
----ej-------------------------
Nästa del när jag har möjlighet...
mvh/
erik jalking, matros/maskinist på M/S Tinto.
|