Tinto vintern 2010-11. Del 2.

Söndag 2010-12-26 (Annandag jul)
Lugn dag vid väntekaj i Oxelösund. Ingen lossning under dagen. Kallt och soligt.
Jag körde Pentan till bogpropellern ett tag, skottade lite snö och is på däck, några oljekollar mm. Letade sen på alla ställen jag kunde komma på efter en likriktarbrygga till generatorn. Det borde ju finnas en i reserv! Jag kunde inte hitta någon.

Måndag 2010-12-27
Vid kaj i Oxelösund. Vardag idag, men stålhamnen där vi ska lossa har nog alldeles för mycket jobb med att hinna ikapp med in- och utlastning för att ha tid för lilla Tinto. Inte alls lika kallt och otrevligt som det har varit ett tag.
Nordgard hade kommit in under natten och lagt sig för om oss. Inte samma Nordgard som jag jobbade på tidigare, den här har hemmahamn Rotterdam. Gamla svenska Nordgard är bort ur landet sen länge.


Tinto och Nordgard i morgonsolen.

Redan före frukost hade vi sludgebilen på kajen. Bara att hoppa i arbetskläderna och dyka ner i maskinrummet och köra igång. Pumpade iland innehållet i sludgetanken och sög upp ur kölen, sen en försenad frukost.
Jag rengjorde några oljefilter, bytte filterduk på turbon mm, sen fortsatt felsökning på generatorn. Jag misstänkte tidigare en likriktare och fick ombord nya, men den visade sig vara hel. En tillkallad elektriker konstaterade en trasig diod. Han kommer förhoppningsvis tillbaka i morgon tillsammans med en ny diod.

Tisdag 2010-12-28
Elektrikern kom ombord igen, men hade tyvärr misslyckats med att hitta någon ny diod av rätt typ.
Efter lunch startade jag HM för varmkörning innan förhalning till SSAB-kajen för lossning. 14 kom vi iväg och tog god tid på oss för att komma runt alla uddar och småöar. Vi kom ändå lite för tidigt och fick vänta en kvart tills båten som låg vid kaj kom iväg, sen förtöjning och avluckning. Lossningen påbörjades nästan direkt. Jag fyllde lite till ballast.


Tinto vid SSAB stålkajen i Oxelösund.

Vi fick ombord en befälselev.
2230 luckade vi på och satte iväg mot Police nära Stettin. Vi sopade och spolade lastrummet till halv 2, sen ner i kojen.

Onsdag 2010-12-29
Jag kunde börja länsa lite ballast eftersom vädret var lugnt.
Oljekollar mm i maskinrummet. En ordentlig inventering av alla olje- bränsle- och luftfilter ombord. Hittade en del som inte verkar passa någonstans här ombord...
Vi gick på utsidan av Öland. Risk för isproblem i Kalmarsund.

Torsdag 2010-12-30
0330 kom det larm från maskin. I kläderna fort som f-n och ner... Det var sjövattentrycket till kylningen av HM som hade släppt. Upp igen och konstaterade att vi hade kommit in i is. Bytte till tankkylning, sen ner i kojen igen.
0830 ankrade vi utanför Swinoujscie i väntan på ingående konvoj.


Ankring.

Jag passade på att rengöra smörjoljeseparatorn. En dokumentär om Skomakarligan och ett avsnitt av Bosse Bildoktorna hann jag lyssna på under hörselskydden under tiden.
1430 hade vi lots ombord, och strax därefter gick vi i konvojen uppför Oder. Tidvis mycket is, speciellt i den stora sjön.


Lotsbåtar i Swinoujscie.

2030 var vi förtöjda vid europas största fabrik för konstgödning i Police nära Stettin. Där låg redan 2 båtar, så vi fick lägga oss längst ut i änden på kajen.
Riktigt otrevligt kallt!

Fredag 2010-12-31 (Nyårsafton)
Inte alls kallt längre. Plusgrader faktiskt, har inte fått känna på det sen oktober. Dessutom uppehåll.
En av båtarna gick med utgående konvoj på morgonen och vi förhalade en båtlängd och luckade av. Lastningen av konstgödning kom igång direkt, men det gick väldigt långsamt.
Jag länsade all kvarvarande ballast, fyllde 100 liter diesel till bogpropellermotorn, (måste bäras fram i dunkar), diverse oljekollar, rengjorde filtret från länsgropen i lastrummet, kollade filtren på växeln och bytte olja och filter på ena hjälpmasin.
Under eftermiddagen hade vi brand- och livbåtsövning.


Jag vevar livbåtsdävert. Foto: Alex Orion

Vi hade börjat ställa in oss på att lastningen skulle ta hela natten när de fick upp farten ordentligt. 21 var vi lastade till märket och luckade på.

Lördag 2011-01-01 (Nyårsdagen)
0630 startade jag maskin. En halvtimme senare hade vi lots ombord och lämnade kajen för att passa utgående konvoj från Stettin. Det tog sin tid innan konvojen var formerad.


Östanhav passerar för att gå för om oss.


Konvojen akter om oss.

Problem med is i kylvattenintaget trots att vi var lastade till märket, men det finns flera andra vägar att få kylning på maskin så det problemet var enkelt att lösa. Troligen var det Östanhav som tryckte ner is på djupet när hon passerade.
Solen tittade faktiskt fram när vi passerade Swinoujscie. Kraftig blåst när vi kom ut ur Oder, men inte så mycket sjö.


Jag fyller i maskinloggen i hytten.

Söndag 2011-01-02
Sol, ngn plusgrad. Nästan vindstilla. Härligt!


Lilla vackra San Remo låg ankrad i Kiel strax utanför slussen.

10 gick vi in i slussen i Kiel tillsammans med två större båtar. Ganska mycket is i kanalen.

14 bytte vi lots strax W om Rendsburg.


Luftfärjan i Rendsburg. Lägg märke till bilen ombord.


Här kommer nästa lots.


Tät trafik i kanalen.


Möte.

Slussade ut vid Brunsbüttel 18, sen en lite försenad söndagsmiddag.


I slussen tillsammans med en betydligt större containerbåt.

Måndag 2011-01-03
Vi gick sakta under natten för att inte behöva ankra i väntan på lots och högvatten. 0730 var lotsen ombord och vi satte fart genom Bremerhaven uppför Weser. En riktigt fin morgon, men sen kom dimman.


Bron öppen för oss.

Vid Elsfleth gick vi in i ett mindre biflöde till Weser, sen gick vi till kaj för att klarera in och vänta på bättre sikt.


Fartyg i Elsfleth.

Strax efter lunch kom vi iväg igen och tre timmar senare var vi förtöjda vid kaj i Oldenburg. De började lossa men avbröt för dagen efter ett par timmar.
Under kvällen blev vi stående på botten och fick lite slagsida. Då hade jag redan fyllt 5:orna och lagt kylningen till hjälpmaskin på tank.

Tisdag 2011-01-04
Lossningen kom igång igen tidigt på morgonen
Jag blaskade i diesel hela dagen; rengjorde både smörjoljeseparatorn, brännoljeseparatorn, HM:s by pass-filter och växelns filter. Fyllde ballast i vingtankarna.


Smörjoljeseparatorn öppnad.

14 var vi loss. Då var det för sent att avgå, vi skulle inte hinna ut innan lågvatten.

Onsdag 2011-01-05
I vänta på högvatten bytte jag bränslefilter på HM och gjorde en del oljekollar.


Grannen lyfter ombord sin bil innnan avgång. Ganska
OK att ha en Mustang som shoppingbil i hamnarna.

Rätt vattenstånd och lots ombord 12. Vi lämnade kaj, men fick sen vänta på broöppning ganska länge innan vi kom vidare. Sen funkade det bättre med broöppningar, de var öppna för när vi kom.
När vi kom ut i Weser fyllde jag lite mera ballast.
Full fart mot Norrköping för att lasta linfrön som ska till Brake, bara ett stenkast från Oldenburg.


Vi passerade Bremerhaven under kvällen.

Torsdag 2011-01-06
Vid midnatt tog vi lots utanför Brunsüttel. Jag la kylningen på tank, mycket is som på platsen.
Vi gick in i slussen, men fick sen vänta länge på en till båt, Blue Star, som skulle slussa samtidigt. Blåst, snö och regn, typiskt slussväder alltså. Först 02 var vi på väg i Kielkanalen. Rundspolade ballasten som anvädes till kylning för att ha riktigt kallt vatten i den.
0830 slussade vi ut vid Kiel. Regn. Vi delade sluss med Blue Star igen. Passade på att fylla lite färskvatten medan vi slussade. Fick äntligen byta till sjövattenkylning.
En riktigt gråtrist dag. Fuktigt och dålig sikt, men lugn sjö.

Fredag 2011-01-07
Passerade Ölands södra udde under FM. Vi gick på utsidan av Öland igen. Sol, men kall blåst. Lite mjukt rullande.
Vinden avtog under EM och det blev riktigt skönt i solen.


Matrosen och eleven taglar lotslejdaren.

Vi gick sakta, ska inte lasta förrän måndag. Ingen vits att göra av med bränsle på att skynda till Norrköping.

Lördag 2011-01-08
Vi kom in i isen redan utanför Oxelösund strax före frukost. Jag la över kylningen på tank direkt för att slippa problem.


Överbordventilen till HM:s kylning sitter inte så där riktigt bra till...


Möte med Listerland i Bråviken.

Vid kaj i Norrköping 1145. Byte av däcksmatros. Jag länsade 3:orna och rengjorde smörjoljeseparatorn.


Styrman och eleven kollar draften.

----ej-------------------------

Nästa del när jag har möjlighet...

mvh/
erik jalking, matros/maskinist på M/S Tinto.