Nord Transporter Del 1
Onsdag 2003-12-10
Åkte från stugan i Laknäs och lämnade Misse hos föräldrarna i
Orsa.
Hämtade hyrbil i Mora. En nya generationens SAAB 9-3.
Försökte sova några timmar i föräldrahemnet.
Torsdag 2003-12-11
Drog iväg från Orsa redan kl. 5. Naturligtvis hade jag inte
lyckats att sova. En kvart kanske.... Alltid så när jag ska iväg.
Plusgrader och uppehåll hela vägen till Oxelösund, så jag var framme redan före 11.
Mönstrade på och hoppade i arbetskläderna.
En ordianarie maskinmatros finns också ombord, så vi
blir sex man i besättninget ett tag.
Lämnade kaj 15 för resa mot Fredericia, Danmark. Halvbusigt
väder.
Mjukstartade lite med att bekanta mig med besättningen och
maskinrummet. Allt ser bekant ut, och ändå inte. En hel del
detaljskillnader mot Nordersand.
Fick en alldeles nyrenoverad hytt. Nymålad i ljusgult och
engelskt rött. Snyggt! Den gamla japanska soffan har fått ge
plats för en skinnsoffa. TV och video i hytten.

Min hytt
Fredag 2003-12-12
Det är lite annorlunda vaktsystem på Nord Transporter än jag är
van vid. Som maskinmatros går jag 08:30 - 11:30 och 18-24.
Plus givetvis när jag behövs övriga tider.
Började dagen med att gå en kontrollrunda med lite hjälp
av ordinarie maskinkillen. En del kontrollpunkter är lite
annorlunda än på Nordersand. Maskinkillen började byta
en topp på ena HjM, så jag var med där ett tag. Han
fortsatte under EM medan jag ägnade mig åt att installera
mig ordentligt i hytten och ta igen lite förlorad sömn.
Under kvällen fortsatt genomgång i maskin med ordinarie
maskinist. En hel prata vid fikabordet också. Man kan ju inte
prata i maskinrummet, utan bara gå runt och peka.
Lördag 2003-12-13
Fortsatt utbildning i maskinrummet. Många annorlunda rutiner,
men det känns "rätt". Ska nog snart vara inne i det här...
Vid kaj i Fredericia 17. Ingen lossning under helgen, så det
blev en lugn kväll.
Söndag 2003-12-14
Sovmorgon. Några kontroller i maskin.
Vi startade HjM som fått en ny topp. Gick fint, så vi fasade
in den och stoppade den andra.
Pejlade BO-bottentankarna.
Skapligt rent i maskinrummet redan när jag kom. Inte så att
jag vill vara där med gå-iland-kläder kanske, men det ska
det snart bli. Jag tycker inte att man ska behöva bli skitig
bara för att man jobbar i maskinrummet. Undantag givetvis när
man börjar rota i filter och maskindelar. Såna ska vara
välsmorda och smetiga.
Måndag 2003-12-15
Danskarna började lossa plåt direkt på morgonen. Under tiden passade vi i maskin på att rengöra smörjolje- och BO-filter.
Port State Control precis innan vi skulle gå, men vi klarade oss utan allvarliga anmärkningar.
Kom iväg mot Oxelösund 12.
Vi rullade ganska kraftigt under kvällen N om Själland. Enl. metrologerna skulle vinden ha vridit till NW under kvällen, men de hade fel. Rätt i sidan och rullningar på ung. 30°. För mig blev det mest att kolla att allt var ordentligt sjöstuvat. Lite dåligt med det... Transporter brukar inte gå i sånt här väder, så man har inte varit så noga med sjöstuvning. Nu var det en hel del grejor som var ute och rörde på sig.
Jag lyckades också byta kol i ena generatorn.
Tisdag 2003-12-16
Sjön blev lugn när vi kom in i Öresund i 3-tiden.
Jag fick ägna FM åt att plocka grejor efter nattens rullningar. Jag får tydligen lägga lite tid på att skruva fast saker och montera haspar på lådor.
Vaskade med högtryckstvätt runt HM och oljefilter under kvällen, men vi hade ingen riktig avfettning ombord så det bet inte så bra.
Kom in i Kalmarsund under kvällen.
Onsdag 2003-12-17
Ankrade utanför SSAB i Oxelösund vid lunchtid. Nordking låg och lastade vid kajen. Nordbris låg också där, men kunde inte börja lasta förrän "amerikabåten", Toftön, hade kommit in och börjat lasta.
Ordinarie maskinkillen mönstrade av och blev hämtad med båt.
Eftersom det inte blev någon kvällsvakt gick jag dagtid. Rengjorde några SmO- och BO-filter under EM. HjM larmade för varm SmO, så jag skiftade till den andra.
Torsdag 2003-12-18
Öppnade SW-sidan av HjM oljekylare. Där fanns orsaken till den varma oljan - en hel musselodling och en del annat skräp. Rengöring, ny packning och ihop med grejorna!
Kl. 13 gick Nordbris och vi fick äntligen komma in till kaj.
Nordbris på väg ut
Fick 30.000 liter bunker och fyllde FW.
Kocken och matrosen var iland och handlade julmat och en avfettningsspruta. Nu ska det bli rent i maskinrummet.
22:30 avg. mot Stettin, Polen med 1.200 t fartygsplåt. En del av lasten ska sen vidare till Stralsund.
Fredag 2003-12-19
Lite småplock i maskin under FM. Vaskade några rör mm och justerade tryck och nivå i pannexpansionstanken.
Passerade Kalmar i solsken 13:00. Såg att systern Nordica låg vid kaj där.
Kvarnen i Kalmar. Imponerande byggnad.
Motsjö när vi kom ur Kalmarsund och farten sjönk till 8,5 knop.
Vaskde lite mer i maskin, och rotade bland grejor och reservdelar för att försöka lära mig var allt finns.
 Jag vaskar BO-dagtanken
Lördag 2003-12-20
Tog lots utanför Stettin 10.
Vid kaj 14.

Vid den stora gula ska vi ligga
Jag rengjorde HjM SW-filter. Har fortfarande problem med varm olja i ena HjM, trots rengöring av filter och oljekylare.
Söndag 2003-12-21
Lugn dag vid kaj.
Fixade en liten men irriterande FW-läcka från ett flexibelt rör på HjM2. Bytte de stenårda fiberpacningarna mot gummi i bägge ändar.

Ny gummipackning
Vi har fått ett jordfel någonstans - envisa larm, lugnt en stund, några larm igen...
Måndag 2003-12-22
Polackerna lossade sin del av lasten, och efter lite väntan på herrarna med porfölj kom vi iväg 15. Minusgrader och snö.
Lämnade lotsen strax innanför pirarna i Swinoujscie 19. Lite rullande ett tag.
Envisa larm om jordfel idag igen. Det kan vara nästan var som helst. Var ska man börja leta?
Tisdag 2003-12-23
Vid kaj i Stralsund 03:30. Skalkade av och pejlade BO-bottentankarna.
Tyskarna lossade resten av plåten under FM.
Avg. 12:30 mot Oxelösund.
Vi lyckades hitta det envisa jordfelet! Skarvkabeln till en julgran på monkey.
Lugn färd norrut. Jag vaskade maskinrumsdurken.
Onsdag 2003-12-24 (Julafton)
Ganska kraftig blåst, men vi hade den akterifrån så det var mest bara behagligt.
Julbord till lunch någonstans utanför Oskarshamn.
Vid kaj i Oxelösund 20.
----ej-------------------------
Nästa del när jag har möjlighet...
mvh/
erik jalking, matros/maskinist på Nord Transporter.
|