Nordersand 2002-03. Del 8.

Torsdag 03-03-06
Klockan 06 lättade vi ankar och drog iväg igen. Skepparn var själv ner och startade HM, så jag fick sova.
Vi gick utanför Öland den här gången också. Det är osäkert om det går att ta sig fram genom Kalmarsund. Lite busig sjö, men inte så mycket till vind.
Flera kollar i lastrummet under min 8-12-vakt eftersom sjön slog över. I övrigt bara rutinarbete.
Sjön ökade under dagen trots väderspåmännens löfte om motsatsen. Stål är tungt. Det innebär en koncentrerad vikt långt ner och Nordersand rör sig obehagligt. En rullningsperiod på 4-5 sek.
Under kvällen i Hanöbukten försökte skepparn hitta en kurs där vi inte rullade så mycket, men skåningarna har ju ingen ordning på sin sjö! Ibland från S, ibland SE. Det blev iaf kurs rakt mot Hanö, för att senare gira S.

Fredag 03-03-07
Sjön hade lugnat sig betydligt. Äntligen någon plusgrad. Lite dimmigt under FM.
Jag var på däck tillsammans med kocken under dagen och justerade clipsen till luckan.
Passerade Drodgen 15.
Några kontrollrundor i lastrummet under kvällen. Mest rutinjobb i maskin.

Lördag 03-03-08
Jag blev purrad 05:30. Vi låg och körde långsammast möjligt utanför Vejle. Skepparn ville ha lite ljus innan han gick sista biten under bron och in till kaj.
07 var vi förtöjda. Ingen båtsman på kajen, utan kocken och matrosen hoppade iland.
Vi luckade av 09 och lossningen påbörjades, men bara några få rullar kom iland innan det började regna. Bara att lucka på igen.

Söndag 03-03-09
Vid kaj i Vejle. Ingen lossning idag. Regn.
Perfekt tillfälle att fixa avgasläckan ordentligt. Fick ta hjälp av en talja för att dra ut röret så jag kunde byta packningingen. Den gamla var totalt sönderfrätt. 2 bultar var lite jävliga att få i igen, men genom att flytta taljan och bryta lite med ett bräckjärn löste det sig. Provstart - OK!
Systern Nordlandia kom in under kvällen.

Måndag 03-03-10
Vi var igång 06 hela gänget. Skrapade luckan torr med gummiskrapor, det hade nyss slutat regna. Luckade av och lossningen började 07.


Plåtrullar.

Medan danskarna lossade ägnade vi i manskapet åt luckan. Knackade rost och smetade vaselin på gummilisterna.


Kocken och matrosen jobbar med luckan.

Solen tittade fram och det blev en riktigt fin FM. Var en sväng på kajen med kameran, det är inte så ofta vi ligger vid kaj tillsammans med en annan nordbåt.


Nordersand (närmast kameran) och Nordlandia.

Vi kom iväg 11. Oxelösund igen, det blir en stålresa till. Hade HM på tankkylning, men isen hade blåst bort. Långt bort hoppas jag.
Lite busväder, men från rätt håll den här gången. Vi gjorde 14,5 knop genom Öresund mot normala 11. Kanske hade vi lite medström också.
Fixade till ena ballastpumpen under kvällen. Rev ur alla gamla glanderpackningar och monterade nya.

Tisdag 03-03-11
Fortfarande sjön akterfrån. Gråtrist väder.
Under 8-12-vakten började jag med en sväng i lastrummet. Styrman misstänkte att en av avfuktarna inte funkade, men den jobbade på så snällt så.
Började kolla startluftventilerna i en HjM. Bytte en. Fick också tillverka och byta en pinnbult eftersom en av de befintliga nästan helt saknade gängor.
Kollade lite reservdelar under kvällen. Hittade en elmotor som verkar vara reserv till något som inte finns kvar. Det har ju modifierats och byggts om en del genom åren.
Problem med färskvattnet igen. Pumpuslingen vill inte suga från centertanken, som ligger lägre än pumpen. Sidotankarna går bra, men där brukar vi inte ha något vatten vintertid. Riskerar att frysa. Som tur var fanns en skvätt i den ena.

Onsdag 03-03-12
En lång och händelserik dag.
0530 var vi igång hela gänget. Vid SSAB:s kaj i Oxelösund 06. Inte speciellt mycket is på väg in den här gången.


SSAB Oxelösund tidig morgon.

Systern Nordking hade kommit några timmar före och fick last först, så vi fick vänta. Vi hann med mycket under tiden. Städa lastrummet, se över luckpackningar, handla proviant och lite VVS, hämta en TV vi har haft på reparation, några småjobb i maskinrummet, bunkra 15.000 liter BO och färskvatten...
Fick lastat de vanliga plåtrullarna.
Nordlandia kom in till kaj framför oss.


Nordlandia.

Kom iväg mot Vejle16. Busväder igen, men vi hade det akterifrån, så det var inte så besvärligt. Jag fortsatte att kolla och byta startluftsventiler på HjM under kvällen.

Torsdag 03-03-13
Fint vårväder med solsken i Hanöbukten. Ganska grov sjö, men snett akterifrån, så det rullade lite mjukt och behagligt.
Några kollar i lastrummet och lite vvs-jobb i vaskrummet under FM.
Betydligt lugnare sjö under kvällen. Mest rutinjobb för mig.

Fredag 03-03-14
Rena vårvädret igen. Solen värmde och vindstilla.
Förutom de vanliga rutinerna i maskin var jag på däck och demont. en svanhals som ska iland för att få ett nytt rör isvetsat. Skruvade en blindfläns över hålet i däck.


Svanhals.

Vi vände i hamnbassängen i Vejle och förtöjde 1530. Kocken fick vara hopp-i-land-kalle.
Danskarna började inte lossa förrän 1830, men när de väl började gick det undan. 2030 var vi på väg mot Oxelösund igen. Vi skalkade luckan på vägen ut.
Hoppas vi kommer loss från den här ståltraden snart. Det börjar bli tjatigt att gå som en spårvagn mellan två hamnar.

Lördag 03-03-15
En fin vårdag till. Sjön spegelblank vid Drogden.


Drogdens fyr.

Jag var större delen av min 8-12-vakt på däck och skrapade, knackade, stålborstade och grundmålade.
Lugn kväll, mest rutinjobb.

Söndag 03-03-16
Fint väder igen! Har våren kommit?
Jag hann med mycket under min FM-vakt. Kollade avfuktarna och röjde lite i lastrummet, förberedde för bunker, fyllde lite olja i HjM:er och HM, skiftade HjM och bytte olja i pump och regulator på den stoppade. Bytte också bränslefilter.
Stannade i beredskap efter vakten eftersom det var en del is på vägen in. Mötte Nord Transporter vid Gustaf Dalén och Nordking strax före kaj vid SSAB Oxelösund. Förtöjda 1430, började lasta direkt.
Jag och kocken var som vanligt in till stan med tjänstelimosinen och handlade färskvaror.
Fyllde 20.000 liter BO.
Matrosen har fått akut tandvärk. Omöjligt att hitta en tandläkare som kunde ta hand om detta en söndag. Han får klara sig med smärtstillande till Danmark.
Befälhavarbyte.
Kom iväg mot Vejle (igen) 19.
Mest rutinjobb under kvällen.
Vi har tydligen fastnat i de här stålresorna. Ganska lättjobbat, man slipper sopa lastrum mm, men lite enformigt. Dessutom blir det ju knappt någon tid i hamn. 3-4 timmar, sen iväg igen.

Måndag 03-03-17
Solsken och svag vind idag igen!
Vi gick genom Kalmarsund för första gången på länge. Fortfarande lite is där, men inte så det var till något större besvär.
Jag var lite utkik förbi Kalmar, sen ner i maskinrummet. Rengjorde kompressorernas luftfilter, körde in bränsle, bytte olja i vipparmssmörjningen på HM mm.
Lugn kväll.

Tisdag 03-03-18
Höll på och plockade med lite allt möjligt. Städade i maskinrumsförrådet och reparerade några hyllor. Hjälpte kocken lite i vaskrummet, han håller på och bygger om och snyggar till där. Han är en duktig snickare och fixar det mesta själv, men ibland behövs mer än två händer.
Matrosen har sett alla videofilmer ombord! Över 80 st på 4 veckor! Hm! Har heller inte blivit speciellt mycket annat gjort.
Vid kaj i Vejle 20. Ingen lossning under kvällen.
En servicekille från en turbofirma kom. Vi har en liten spricka i huset till avgassidan på turbon så huset ska bytas. Vi trodde det skulle komma två killar, nu blev det att hugga i och jobba under kvällen och natten för mig.


HM:s turbo, delvis demont.

Onsdag 03-03-19
Blev avlöst av kocken och fick äntligen slänga mig på kojen 04. Då hade vi rivit allt och fått nya huset på plats. Lång arbetsdag...
0530 fick jag gå ner i maskin och starta tryckluften.
07 var det dags för förhalning 10m akterut., och ändå hade vi båtsman på kajen när vi kom in igår... Förhalade med ankarspel och capstan eftersom maskin inte gick att starta pga turbojobbet.
09 var det dags att fylla vatten i HM och göra en provstart. Allt OK!
Jag höll på med lite rutinkontroller under FM, vi tog emot proviant från skeppshandlare, matrosen var till tandläkaren.
12 kom vi iväg mot Oxelösund. Det blåste lite kallt, men solen värmde väldigt skönt.
Sov ända fram till min kvällsvakt.
Dimma. Passerade genom Öresund med 0,2 M sikt. Radarn är ovärderlig såna gånger. Lite bättre sikt genom Drogden, 0,5M.

---------------
Återkommer med nästa del när jag har möjlighet...

mvh/
erik jalking - M/S Nordersand