Nordersand 2002-03. Del 7.
Onsdag 03-02-26
Vid kaj i Västerås. Ingen lossning idag.
Pejlade bunker, men det blev kanske inga riktigt säkra siffror eftersom vi hade lite negativt trim (började fylla ballast redan igår).
Jag efterdrog 2 toppar på HM. Rätt bökigt. Spridarrör, vipparmsbrygga och ventilkåpssargen måste först skruvas bort.

Vipparmsbrygga.
Dra topplocksbultarna, sen skruva tillbaka allt. Sen får man ju justera ventilerna.

Tighta topplock. För sista knycket brukar vi vara två som drar.
Kollade också zinkanoderna i växelns oljekylare. Fick byta en.
Var in till stan en sväng. Det var ju bokrea, så det blev tungt att bära.
Bunker kom medan jag var iland, men det fixade styrman.
Bytte munstycke på pannan under kvällen. Tycker inte den har haft någon vidare kapacitet på sista tiden, och filterbyte och sotning har inte gjort ngn större skillnad.
Torsdag 03-02-27
De började lossa direkt på morgonen. Ett tag hade de 2 kranar, så det gick undan ganska bra. 13 var det dags för oss att gå ner och sopa. Letterna hade tydligen lyckats gömma sånt som läckt bakom säckar, så vi såg det inte förrän nu.
Avg. 14 mot Oxelösund. All kylning på tank. Skalkade luckan direkt efter avgång.
Slussade ut i Södertälje 20:30.
Is långt ut. Vi gick aldrig ända ut till Landsort, utan girade S en bit före. Där hade iaf isen börjat minska.
Fredag 03-02-28
Förtöjde i Oxelösund 02.
Började lasta plåt på rullar 07.

Tunnplåt. En sån här rulle väger över 20 ton!
Jag rengjorde HM:s smörjoljefinfilter, bytte HM:s finbränslefilter och fixade undan några andra småjobb.
Färdiglastade 11, gick direkt. Mot Vejle, Danmark igen.
När kocken diskade efter lunch blev det stopp i avloppet från vasken. Försökte med sugpropp och att rensa med en grov wire, men det funkade inte. Matrosen började riva rör under sin vakt.
16 fick jag rycka ut - en av avfuktarna i lastrummet hade strejkat. De hade kopplat in den med sladdvindan istället för en riktig skarvkabel. Funkade inte förra gången, och inte nu heller...
Inte lyckades matrosen fixa stoppet! Han hade rivit ner ett antal rör (utom det med stoppet) och sen skruvat tillbaks allt igen. Hade dessutom grisat ner ordentligt. Fick fixa stoppet själv under kvällen.
Vi gick inte Kalmarsund den här gången heller. Det är visst besvärlig is där.
Lördag 03-03-01
Gråtrist väder men lugn sjö.
Förutom de vanliga rutinerna i maskinrummet la jag i en extra packning i ballastpumpen, efterdrog några bultar på HM och gjorde några kollar i lastrummet. Målade några rör i maskinrummet.
Jag översatte receptet på Chili con carne till engelska åt kocken. Lyckades också hjälpa honom med polskt korsord. 6:e gången tror jag, men det har varit namn alla gångerna så någon polska kan jag inte.
Vi mötte systern Nordlandia vid Sandhammaren.
Under kvällen kollade jag zinkanoderna i oljekylaren på en HjM. Fick montera en ny zinkbit. Eftersom vi inte hade gängstång fick jag stå och förlänga gängorna på en bult med gängsnittet i skruvstycket.
Passerade genom Öresund 21.
Söndag 03-03-02
Vid kaj i Vejle 11. Is sista biten.

Hamnen i Vejle, Danmark.
En stor mängd måsar jagade fisk i propellervattnet när vi vände. De har väl svårt att hitta något när det är is. Danska måsar är väl inte vana vid sånt.

Blev en ganska kul bild med allt flaxande.
Jag började direkt med att riva i HM. Tog ner värmen, rev undan vipparmsbryggor mm, efterdrog 2 toppar till och plockade ihop grejorna igen. Justerade ventiler och index.
Ingen lossning idag.
Skiftade HjM under kvällen.
Måndag 03-03-03
Började 07 med att testköra HM. Vill helst göra det när jag har rotat i den, så att jag har möjlighet att finjustera och rätta till ev. missar. Inga problem denna gång.
Blev loss 1030, gick direkt. Först med all kylning på tank. Skiftade HM till kylvatten direkt från sjön när vi kom ut ur isen.
Vi har fått ett mindre avgasläckage på HM. Trodde först det var en otät topplockspackning trots att jag efterdragit. Klädde delvis av maskin (stora skyddsplåtar) och lyckades lokalisera läckan till avgaspackningen på cyl. 3. Det gick att dra bultarna lite, men det hjälpte inte. Tills vidare gjorde jag en "tampong" av värmetålig isolering och najtråd och tryckte ner mellan 2:an insug och 3:an avgas. Funkade riktigt bra.

Stor tampong. Mätaren visar avgastemp för cylindern.
Passerade genom Drodgen 22.
Tisdag 03-03-04
Gråtrist väder och ngn enda minusgrad som vanligt. Lugn sjö. Passerade Sandhammaren 08.
Jag bytte olja i vevhuset i en HjM under FM. Tar sin tid eftersom oljan måste fyllas för hand. 70 liter. Rengjorde också smörjoljefiltren (det är ett tvillingfilter).
Lugn kvällsvakt.
Onsdag 03-03-05
Isen började redan 2 M S om Gustaf Dalén. Vi gick in i isen 04:30, så det var bara att kliva ur sköna kojen och lägga om kylningen. Gjorde sen iording trossarna och förberedde för bunker.
Det gick långsamt genom isen, vid kaj vid SSAB Oxelösund 08. Jag hämtade nyckeln till tjänstelimosinen (Opel Kadett HGV) i grindvakten och sen stack jag och kocken och handlade. Käk, lite verktyg, rörprylar mm. Telefonkort till polackerna. De kör med svenska kontantkort i sina telefoner, kan nog vara smart.
Lastningen gick fort, bara att starta och dra iväg när vi kom från stan. Mot Vejle igen. Börjar bli enformigt, men det här sägs vara sista resan med plåt på ett tag.
Väderspåmännen har hotat med busväder, och vi hinner ändå inte lossa i Vejle på fredag, så 21:30 ankrade vi i lä vid Ölands norra udde.
---------------
Återkommer med nästa del när jag har möjlighet...
mvh/
erik jalking - M/S Nordersand
|