Nordersand 2002-03. Del 6.
Tisdag 03-02-18
Kall morgon igen, men solen värmde skönt under dagen.
Befälhavarbyte.
Det tog inte lång tid att lossa manganet. Vi var med och sopade rummet.
Jag hann också vara i maskinrummet ett tag och fixa ett litet jobb med HM:s oljekylare.
Avg. 12 mot Oxelösund för att lasta stål. Det gick tungt genom isen, 4-5 knop ibland. Jag var i maskin och målade rör mm under EM.
Slussade ut i Södertälje 22. Bytte styrman i slussen.
Onsdag 03-02-19
Jag hade 00-04. Skepparn ville inte sätta nya matrosen på den vakten direkt eftersom han är alldeles ny på Nordersand, och vi befarade kylvattenproblem i isen. Nu blev det inga problem, kylningen skötte sig utmärkt under natten.
Vid kaj i Oxelösund 04. Även Tinto vid samma kaj.
Lastning började direkt på morgonen. Tunnplåt på rulle, ca 25 ton/styck. Ska till Vejle, Danmark. Vi fick också 2 st avfuktare med i lastrummet. Plåten får ju inte rosta under transporten.
Jag och kocken var iland och provianterade och skaffade lite grejor från järnhandeln.
Maskinisten gick iland för att mönstra på syrran Nord Transporter, så jag har maskinjobbet nu igen.
Avg. 13 i riktigt vårväder. Tinto gick samtidigt.
Under kvällen ändrade jag lite i maskinrummet. Flyttade lite grejor, justerade en del nivåer. Alla vill ha det på sitt sätt. Drog glandret på hjärtstocken, la i en extra packning i ena ballastpumpen, gjorde ett par kollar i lastrummet.
Vi går inte Kalmarsund, utan går runt Öland.
Torsdag 03-02-20
En fin dag igen.
Jag bytte filter i BO CJC (stort bränslefilter) och åtgärdade ett stopp i ett sludgerör under FM. Några kollar i lastrummet att avfuktarna gör sitt jobb.
Kopplade upp mig utanför Simrishamn och kollade e-posten.
Under 20-24 gick vi genom Öresund. Framför oss hade vi en ryss som inte verkade veta varken var han var eller vart han skulle. Antagligen inte varifrån han kom heller. Vinglade hit och dit, ökade och minskade farten...
Fredag 03-02-21
Dålig sikt under morgonen, rått och otäckt. Har väl blivit bortskämd med det fina vädret de senast dagarna.
Vände i hamnbassängen och förtöjde i Vejle 12. Is sista biten in.
En utländsk båt låg redan inne och lossade, så vi fick vänta på vår tur. Först på kvällen kom man igång med att lossa oss, men det gick å andra sidan fort, 2,5 timmar.
Avg. 20 mot Liepaja, Lettland.
Jag renoverade en spridare till HM. Bytte nålhus och fjäder och provtryckte. Fjädrarna går av ibland. Grejorna funkar, men det luktar fotogenlampa på poopen.
Lördag 03-02-22
Passerade Drodgen och Öresund under FM. Trist väder, men det blåser iaf inte mycket.
Jag bytte olja i pump och regulator och bränslefilter på en HjM. Kollade också kolen i generatorn och gjorde en provstart. Smorde alla fettsmorda pumpar. Inventerade lite reservdelar. Bytte olja i vipparmssmörjningen på HM.
Söndag 03-02-23
Grått och trist väder idag igen, men nästan ingen vind.
Satte lotslejdare på BB sida. Fick vänta på lotsen mycket länge, sen kom han på SB och klättrade ombord utan lejdare. Issörja sista biten in, så jag hade både HM och HjM på tankkylning. Mötte svenska Tankvik strax utanför pirarna.

Tankvik.
Förtöjda vid kaj i Liepaja 14. Uniformerna tog ovanligt lång tid på sig. Ville veta allt från hemmahamn till innehållet i sludgetanken.
Lastningen påbörjades under EM. Gödning i storsäckar, 600 kg. Lite fanns på kajen, resten hämtades med lastbil 10 mil bort.

Gödning i storsäckar.
Jag var ute och övervakade lastningen hela 20-24-vakten. Kallt som f-n efter ett tag. Inga skadade säckar fick tas ombord. Letterna hade dessutom en truck i lastrummet för att stuva säckar där kranen inte kom åt. Truckföraren var den klantigaste jag sett, så några säckar fick de lyfta iland igen.
Måndag 03-02-24
Lastningen pågick hela natten, men med lite längre uppehåll mellan lastbilarna.
Fortsatt övervakningsjobb under min FM-vakt. Letterna var noggranna och såg till att varje säck hamnade rätt. Fick stoppa en trasig säck igen.

Var säck på rätt plats.
11:30 var det bara 3 säckar kvar, men vi fick vänta nästan 4 timmar på dem. Det var visst något med en trasig lastbil, men det visste chauffören inget om... Han hade fått vänta på säckarna på fabriken. Vi fick vänta ett tag till på alla uniformerna, och sen ytterligare en timme på lotsen. Dimma, men lotsen klev ändå av innanför pirarna. Kl 18 var vi iaf på väg mot Västerås.
Tisdag 03-02-25
Tjocka under morgonen, men det lättade snart.
Jag bytte bränslefilter på pannan, den hade börjat krångla.
Slussade in i Mälaren i Södertälje 13:30. Fick vänta en kvart medan Framnäs slussade in. I Mälaren tittade faktiskt solen fram några ggr. Is i hela Mälaren, men vi hade Framnäs ränna att gå i, så det blev inte så besvärligt.
Vid kaj i Västerås 19:30.
---------------
Återkommer med nästa del när jag har möjlighet...
mvh/
erik jalking - M/S Nordersand
|