Nordersand 2002-03. Del 5

Torsdag 03-01-30
En lång dag...
Min vanliga vakt på FM, sen fortsatte jag eftersom det inte skulle bli ngn kvällsvakt. Ett hydraulrör till lyftarna till luckan läckte en skvätt (inget överbord) när vi luckde på i Kiel. Vi ska ha någon hantverkare från land att laga detta ordentligt, men till vidare försökte jag göra en provisorisk lagning, så att vi skulle kunna lucka av i morgon, men det gick inte alls bra.
Förtöjda vid kaj i Norrköping 1830. "Tinto" låg inne + några utlänska båtar. Inte mycket is i Bråviken den här gången, och det lilla som fanns ställde inte till några större bekymmer.
Vid kaj fortsatte vi med luckan. Som alltid lyckades vi lösa det. Vi lyfte luckan med vanliga 10-tons domkrafter, sen kunde vi köra hydrauliken för att öppna. En hydraulkille från land kom ombord och förberedde för en riktig reparation.
Fick också 30.000 liter bunker under kvällen.

Fredag 03-01-31
De började lossa direkt på morgonen. Kallt, -10. Fick veta att gummiskrotet ska användas som bränsle. Har faktiskt undrat...
Hydraulkillen kom för att ta några fler mått och hämta anslutningarna. Vi hjälptes åt att slipa, värma, knacka och skruva bort dem. Röret ersattes av riktig hydraulslang med våra kopplingar i ändarna. Perfekt!
Jag var in till stan en sväng och handlade lite shampo, tidningar, godis mm.
Skeppshandlaren kom med varor.
I fyratiden var det dags att gå ner i rummet och vara med och sopa. Hela besättningen inkl. styrman och skeppare.

Lördag 03-02-01
Avgick mot Stettin 08. Ska lasta gödning där. Kallt. Det hade blivit en tunn ishinna på Motala Ström under natten. Hade HjM på tankkylning från början, men när vi kom ut en bit blev det mer is och jag fick lägga även HM på tank. Det var lite besvärligt att få pumpen att dra från tank, men efter lite luftning så gick det bra. Det var nog en massa luft i rören sen vi låg i docka.
Is ända ut till Gustav Dalén. Mötte "Nordgard" strax innan iskanten. Fick några bra bilder.


Nordgard i is.

Bytte olja och rengjorde oljefilter i ena HjM.
Is i Kalmarsund. Fick lägga HM på tank igen.

Söndag 03-02-02
Jag var i beredskap genom Kalmarsund ifall kylningen skulle krångla. Vattnet i ballasttanken vi använder till tankkylning blir ganska varmt efter ett tag när HM ligger på tank.
När vi kommit ur isen vid Utgrunden slängde jag mig på kojen, men kl. 4 var det dags igen. Black-out. Kylningen till HjM hade ballat ur. Efter lite felsökning konstaterade jag att en elastisk koppling till HjM SW-pump hade havererat. Startade reservpumpen. Inga reservdelar ombord till kopplingen, men det är standardprylar så det borde gå att fixa i vilken hamn som helst.
Motsjö och bottenslag. Gjorde bara 5-6 knop. Slängde mig på kojen igen 6.
Vid Utklippan fick vi känna på busvädret riktigt. Mycket kraftiga bottenslag, hela båten skakade. Under dagen och kvällen varierade farten mellan 1 och 3 knop. Det här sa väderspåmännen bakom Navtexen inget om. De hade utlovat nordliga vindar.
Jag demonterade den havererade kopplingen. Gick ganska bra fast den satt illa till.
Körde in bränsle från BB bottentank. Den har nyligen blivit rengjord, så jag ska nog slippa få in nåt skit med bränslet trots vädret.

Måndag 03-02-03
Larm 04. HM gick varm. Inte pga is sen här gången, vi hade fått in luft i bottenventilen i ngn extra kraftig sjö. HM kylning på tank igen.
Strax därefter gick övre delen av toppmasten med topplanternan av och blev hängande. Vi var upp med spännband och säkrade den.
Kursändring 10° för att komma i lä av Bornholm. Bottenslagen upphörde nästan helt, istället började vi rulla kraftigt. Farten ökade till 5 knop.
Ankrade i lä av Bornholm 08. Nord Trader låg ankrade inom synhåll.
Jag vaskade maskinrumsdurken igen. Den här gången ska jag nog inte skylla på varvsbesöket, utan nu var det normalt skitigt. Jag ska snart lämna över maskinrummet till ordinarie maskinist, då vill jag att det ska vara rent. Bytte bränslefilter och olja i pump och regulator på en HjM och bränslefilter på HM.
Jag var upp i toppmasten och tittade på brottytorna. Inga rostskador. Det har helt enkelt blivit ett kraftigt bottenslag för mycket. Jag har varit med om värre väder, men aldrig förr så kraftiga bottenslag.


Masten med den hängande stumpen.

Efter att skeppar'n hade lyssnat på väderdansken lättade vi ankar 18. Vilken skillnad på sjö! Rena semesterkryssningen.
Jag bytte hytt. Maskinisten som kommer ska naturligtvis ha maskinisthytten.

Tisdag 03-02-04
Tog lots 0530. Is igen, HM:s kylning på tank. HjM har gått på tank hela tiden.
Vid kaj 0830.
Ordinarie polske matros/maskinist kom ombord, så jag är matros nu. Ska ha vakt 00-04 och 12-16. Utom vid kaj, då det oftast blir dagtid.
Lastningen började vid lunchtid. Gödning i 500-kilossäckar, som ska till Visby.


Gödning i stora säckar.

Jag och maskinisten var större delen av dagen uppe i toppmasten. Lossade kablar och firade ner den avbrutna toppen. Riggade sen upp topplanternan på nytt. Den hamnade nästan på samma plats som tidigare, så själva toppen är egentligen ingen större förlust. Inga VHF-antenner eller så gick förlorade. Bara ett problem: TV-antennen satt där! Vi får lösa det på nåt sätt.
Styrman gjorde käk.
Under kvällen gick jag en runda i maskin med maskinisten. Visade på sådant som ändrats sen han for hem sist.

Onsdag 03-02-05
Lastningen fortsatte under natten. Händelselös 00-04-vakt vid kaj, höll bara koll på trossarna. Startade spelet och tightade några ggr.
Avg 1230. Gråtrist väder, men solen bröt igenom ibland på väg nerför Oder. Ganska mycket is ibland.


Det lite speciella landskapet vid Oder.

Lämnade lotsen utanför Swinoscjie (hur f-n stavas det egentligen?) och drog vidare mot Visby.
Lugn sjö.

Torsdag 03-02-06
Prt Visby. Lungt väder under natten.
Jag var runt och småplockade lite med allt möjligt under dagen. Fyllde olja i capstanhydrauliken, letade fram lite färg mm.
Sjön blev allt busigare under EM.
Vid kaj i Visby 23.
Vi hade blivit ganska mycket nedisade, så hela gänget inkl. styrman och skeppare var ut och knackade is. Knackade fram clips och gjorde luckan isfri. Ingen is får rasa ner i lastrummet när vi öppnar.


Kocken knackar is.

Fredag 03-02-07
Vi var klara med isknackningen 01. Det gick undan ganska bra! Testöppnade luckan och stängde igen.
Kl 7 började lossningen. Tidvis körde man med 2 mobilkranar, så det gick undan ganska bra.


Lossning i Visby.

Jag var i toppmasten igen en stor del av dagen. En svetsfirma fixade toppen till masten. Jag drog kablar och monterade elprylar. Styrman fixade med ny TV-antenn. Bättre än den gamla.
Jag fyllde också olja i luckhydrauliken.
Solig och fin dag, men ganska kallt.
Avg. 18. Mot Stettin igen.

Lördag 03-02-08
Lugn 00-04-vakt. Dålig sikt men lugn sjö.
Skrapade lastrummet för att få det torrt under 12-16. Skottade lite snö och is överbord, men det är mycket kvar än.
Förtöjda vid kaj i Stettin 23.

Söndag 03-02-09
Strax efter midnatt stack vi iland hela gänget. Efter lite letande hittade vi ett bra ställe. Blev kvar där tills de stängde 0430. Taxi tillbaks till Nordersand.
Under FM var jag en sväng i lastrummet och jobbade lite för att få det torrt.
Var sen iland tillsammans med maskinisten och köpte ett par skor att jobba i (ca 100 kr!). De gamla var helt slut, blev blöt om fötterna. Vi råkade få en svensktalande taxichaffis. Det hade ju gått bra ändå, eftersom maskinisten är polack, men nog blev jag ganska förvånad.
Lastningen av djurfoder i bulk påbörjades strax efter 10 på kvällen.

Måndag 03-02-10
00-04-vakt vid kaj. Passade mest trossarna. Fick tighta några ggr. Lastningen klar 05.
Avg. mot Randers, Danmark efter att alla uniformerna hade varit ombord. 09:30 kom vi iväg.
Jag skyfflade is överbord och vaskde inredningen under min 12-16-vakt. Det har varit minusgrader i Polen hela tiden, så ingen is har smält.


Is-skottning.

Tisdag 03-02-11
Vi gick genom Drodgen under 00-04. Fick byta ett gummimembran i HM. Det brukar bli läck på det ibland och varvtalet sjunker, men det är enkelt fixat.
Vi gick in Randers Fjord vid lunchtid. Trångt. Mycket trångt på en del ställen, nästan som att åka i ett dike.


Smalt dike.

Jag skalkade av och förberedde trossarna på vägen in. Vid kaj i Randers 16.

Onsdag 03-02-12
Danskarna började lossa fodret kl 7. Lastas direkt på lastbilar och körs iväg, men de hinner inte med i "andra änden", så det blir inte fördiglossat idag.


Lossning av djurfoder i Randers.

Någon enda plusgrad, så det började smälta lite is.
Kaffet slut ombord redan efter morgonkaffet och provianten kommer först i morgon. Skepparn gick och köpte ett paket trots att han inte dricker kaffe själv. Snäll kille!
Jag började byta olja i hydrauliken till ankarspelet. Liten, långsam pump och seg olja i kylan, så jag hann inte bli klar med det.

Torsdag 03-02-13
Kall morgon, men solen värmde bra senare. Lossningen fortsatte.
Jag gjorde klar oljebytet i ankarspelet och var sen med i lastrummet och sopade.
Avg. 13 mot Klaipeda, Litauen. Jag skalkade luckan och skyfflade en massa is överbord på väg ut genom Randers Fjord.

Fredag 03-02-14
Passerade genom Drodgen under min 00-04-vakt.
Under dagen bytte jag några vanliga klena slangklämmor på ejektorn som vi har när vi spolar lastrummet mot riktigt stadiga grejor. Ska förhoppningsvis sitta fast nu... Monterade också ett nytt skruvstycke i maskinrummet och finsopade lastrummet. Någon enda minusgrad och nästan vindstilla.
Under kvällen började det blåsa en del, så vi började rulla lite.

Lördag 03-02-15
Under 00-04 rullade vi kraftigt. Efter en rullning på runt 45° fick styrman nog och girade upp mot vinden. (Fick höra senare att maskinisten ramlar ur kojen, troligen i just den rullningen). Det blev en del bottenslag istället, men rullningarna minskde betydligt. Temp runt noll som tur var, annars hade vi blivit ordentligt nedisade.
Vid kaj i Klaipeda 14. Hade lots sista kvarten.


På väg in i Klaipeda.

Jag kollade lastrummet en extra gång, och gick sen ner i maskin och bytte zinkanoder i spolluftkylaren.
Lastat på 3 timmar. Bara 490 ton mangan.

Söndag 03-02-16
Avg. 06 mot Köping efter att ha väntat på alla uniformerna och lots ett tag. -15 ° kallt, men inte mycket till vind.
Dagen blev riktigt fin efter den kalla morgonen. Soligt och svag vind. Varmt i solen, så jag skyfflade en massa is från solsidan överbord.
Lite bråkigare sjö framåt kvällen.

Måndag 03-02-17
Lugn 00-04-vakt. Inte många ekon på radarn. Lade över HM på tankkylning strax utanför Landsort. Is in mot Södertälje enl. rapport på VHF. HjM har gått på tank hela resan.
Gick in i slussen i Södertälje strax före 08. Fick vänta ganska länge på broöppning. Fick besök av en av Loggbokens läsare.
Solig dag. Jag förberedde svetsning av ett vinkeljärn på backen (för locket till ena ankarklyset). Att svetsa var inte att tänka på under gång i is. Det ruskar och skakar för mycket.
På Granfjärden såg vi flera kungsörnar och en räv samtidigt. Senare såg vi även rådjur. Ett rikt djurliv på Mälarens is tydligen.


Örn och räv.



Kungsörn.

Det blev en väldigt fin kväll efter den fina dagen.


Broöppning i Kvicksund.

Vid kaj i Köping 19. Systerbåten Nord Transporter behöver vår maskinist, så jag ska ha maskin igen. Därför kom en ny polsk matros ombord. Han blir extra ett tag, vi byter i Oxelösund om några dagar.