Nordersand 2002-03. Del 4
Tisdag 03-01-07
Vi var igång 0630 och sopade snö från luckan. Inte så
kallt längre.

Is och kallt i Norrköping.
En transportör på kajen hade frusit, så det tog lite
tid innan landmänniskorna kom igång med att lossa.
Fick 30.000 l bunker. Tömde sludge till bil och sög ur kölen.
Vi blev inte färdiglossade, så vi blir kvar vid kaj en natt
till.
Jag och matrosen var till Sjömanskyrkan och spelade biljard på
kvällen.
Onsdag 03-01-08
Styrman öppnade luckan 7 och lossningen fortsatte. Jag startade HM
9 så att den skulle ha en chans att bli varmkörd. Lade över
kylningen på tank, både HM och HjM.
Vi var med på slutet och sopade lastrummet. Avg 10:30 mot Södertälje.
(Det var meningen att vi skulle till Ö-vik för att lasta hus
till fartygskranar, men isläget gjorde att man bestämde sig
för transportera dem med lastbil till Gävle. Nu har det blivit
ännu mera is, så nu kommer de landvägen till Södertälje.)
Besvärligt att ta sig ut genom isen, men inte så att vi fastnade.
När vi fick höra på VHF:en att "Lappland" (tysk
båt trots namnet) var på gång att lämna Norrköping
gick vi lite åt sidan och väntade. Snart blåste "Lappland"
förbi med 15 knop genom isen och vi fick en en fin ränna att
gå i.

Is i Bråviken
Vid Landsort började isen igen. Gick ganska lätt med fina rännor.
Eftersom kajplatsen vi ska ha är upptagen till 16 i morgon lade vi
oss i isen utanför Södertälje för natten.
Torsdag 03-01-09
Vi började med att fixa undan några småjobb medan vi
låg i isen. Kasta lite snö och is överbord mm.
Jag kollade zinkanoderna i HM:s oljekylare. Trångt och jävligt
att komma åt, men det gick.

Trångt!
Kl 14 startade vi HM och gick in mot kaj i Södertälje. Vi fick
vänta några minuter på att "Alrek" skulle ge
sig iväg in i Mälaren, sen var kajplatsen vår.
Hydroforpumpen till färskvattnet började krångla under
kvällen. Stängde av vattnet över natten.
Fredag 03-01-10
Jag jobbade med hydroforpumpen en stor del av dagen. Den blev lite bättre
när jag bytte pressostaten. Konstaterade att den också drog
luft någonstans. Hela pumpen var snett monterad så att plaströret
på sugsidan inte tätade. Hade ingen möjlighet att göra
något åt det, så det fick bli en tillfällig lösning
med silikon, cykelslang och eltape. Funkar faktiskt.
Byte av delar av besättningen: Matrosen mönstrade av för
att fortsätta sjöbefälsstudierna, kocken blev matros och
den polske kocken som mönstrade av före jul kom tillbaks. Även
styrman byttes.
Vår last ska komma med lastbil under natten.
Lördag 03-01-11
Lasten kom faktiskt under natten. 7 började lastningen. En svetsare
med bensindriven svets ordnade några extra fästöglor,
sen kom ett antal stuvare och surrade kranhusen med kätting. Trummor
med wire, trälådor, krokar mm surrade vi själva med kraftiga
spännband. Kallt och snö, men i lastrummet blåste det
iaf inte.

Ett av de tre kranhusen.
Vi kom iväg från Södertälje mot Gdansk 13.
Enligt Navtexen riktigt skitväder, SW 18 m/s. Skepparn valde att
gå efter kusten, sen ut mot Öland och stryka ölandskusten
söderut, så vi klarade oss bra från busvädret.
Söndag 03-01-12
Det började rulla en del när vi hade passerat Ölands södra
udde. Någon rullning på ca 30°. Någon plusgrad,
så det var ingen risk för nedisning.
Jag var i lastrummet nästan hela FM-vakten. Kollade surrningarna,
efterdrog några.
Vi klarade oss bra från busvädret eftersom vi hade gott om
tid och skepparn kunde välja att gå så att vi rullade
så lite som möjligt.
Under kvällen började jag förbereda varvsbesöket lite.
Inventera reservdelar, leta specialverktyg mm. Fyllde 10 l olja i backslaget,
pumpade in bränsle från bottentank, och andra rutinjobb.
Måndag 03-01-13
Vi drog ner farten under natten för att inte komma in för tidigt.
(Kostar extra.) 06 tog vi lots och gick in till kaj vid ett varv i Gdansk.
Alla herrarna med uniform och portfölj kom och gick och kockens fru
kom på besök ombord, men inte mycket mer hände. Jag passade
på att byta bränslefilter på HM.
Kl. 17 kom lastningen igång. 3 kranarmar på luckan. Vi surrade
själva med kätting och björnar som McGregor i Ö-vik
skickat med.
Efter att alla portföljerna hade varit ombord igen och kockens fru
klivit iland gick vi 21. Lotsen klev av redan innanför pirarna, sen
gick vi bara 15 min ut och ankrade. Det sägs att det blåser
23 m/s utanför. Det vill vi helst slippa. Även systerfartyget
"Nordica" har ankrat i närheten.
Tisdag 03-01-14
06 blåste jag maskin och startade, men efter att skepparn hade lyssnat
på vädret beslutade han att vi ligger ett tag till. Fortfarande
W23 där ute. Rätt i nosen eftersom vi ska till Wismar.
Under EM började vi märka sjön även på den skyddade
plats där vi låg. På bara 2 sjömil byggdes ganska
rejäl sjö. Man kan ju ana hur det är där ute... Vi
släppte ut mera ankarkätting för att ligga säkrare.
Jag höll på nästan hela dagen med att montera en avlastningsventil
på reservkompressorn. Brist på rördelar. Jag fick gänga
om en nippel, byta skärringskoppling på ett rör mm tok.
Under kvällen fick vi höra att alla Nordbåtar utom Carrier
ligger och gömmer sig för busvädret.
Onsdag 03-01-15
Inte så mycket till blåst där vi ligger under FM, men
det ska visst ta i igen framåt natten så vi ligger kvar. Enl.
kocken pratade polsk radio om 12 Beufort. Huh!
Jag ägnade FM åt att försöka sätta mig in i
rördragningen runt handbränslepumpen. Det systemet verkar vara
det värsta ombord och det säger inte lite på den här
båten. Japanerna verkar ha haft en långrevslåda som
ritning för rördragningen...
Under kvällen jobbade jag med handlänspumpen i styrmaskinrummet.
Jag får den inte att ta. Själva pumpen verkade OK, så
jag gav mig på silen i brunnen. Tänke att det möjligen
kunde sitta en backventil som inte tätar där. För att komma
åt silen fick jag riva bort röret på trycksidan och sen
själva pumpen. Sen fick jag kapa ett fäste för pumpen.
Då gick det äntligen att få upp silen. Någon backventil
fanns inte, men silen var full i skit. Börjde montera ihop grejorna
igen, men hann inte klart. Så här långt 3 timmars jobb
för något som borde ta 2 minuter.
Nåt riktigt rejält busväder verkar verkligen vara på
gång. Vid midnatt var vi 20 ankarliggare i den skyddade bukten utanför
Gdansk.
Torsdag 03-01-16
Skruvade ihop handlänspumpen och monterade alla rör. Funkade!
Tydligen var det bara den idiotiskt placerade silen som behövde rengöras.
Vi märkte inte mycket av stormen idag heller, men vi ligger som sagt
skyddade. Vi är 24 ankarliggare här nu...
En fin regnbåge syntes över "Nordica" ett tag. Jag
var ut på bryggvingen med kameran.

Regnbågen över Nordica.
Under kvällen var jag ur med en av HM:s spridare och provtryckte.
Den cylindern har gått lite varmare än de andra ibland. Spridaren
verkade OK, så jag får prova att justera pumpen när vi
kommer igång igen.

Trångt mellan vipparmarna.
Fredag 03-01-17
Vinden vred till SW under natten, så kl. 6 gick vi mot Wismar. Gjorde
9-10 knop i början, sen blev det trögare. Kraftig motsjö.
Minst en koll av surrningarna i lastrummet varje vakt.
Jag höll på med att fixa avloppet till vasken i extrahytten.
Det gjorde jag för ett år sen också. Fan vet vad de slänger
ner där. Fimpar? Vi kommer att behöva extrahytten på varvet.
Nordships tekniska chef ska vara med där, och han måste ju
bo någonstans.
Matrosen fortsatte med avloppet under sin vakt, och lyckades faktiskt
fixa det.
Sjön lugnade sig lite under EM, för att sen öka igen under
kvällen.
Kollade kol i ena generatorn mm under 20-24-vakten.
Lördag 03-01-18
Betydligt lugnare sjö. men grått och trist väder. Jag
vaskade hela maskinrummet, fixade ett nivårör mm. Skiftade
Hjm och bytte bränslefilter och olja i pump och regulator på
den jag stoppat.
Matrosen la ut papp i hela inredningen. Kan behövas när en massa
varvsgubbar ska härja runt ombord.
18 ankrade vi utanför Wismar. Det är visst en besvärlig
kaj, så skepparn vill gå in i dagsljus.
Söndag 03-01-19
11 gick vi in mot kaj. En timme in. Alldeles före kajen lyfte en flock ejdrar. Helvete, va' fåglar! Måste ha varit flera tiotusental. Himlen blev svart. Jag har aldrig förr sett ens hälften så många fåglar samtidigt.

En del av fåglarna har landat igen.
Väl förtöjda 12 vid ett varv i Wismar. Vi startade direkt med att lossa surrningarna och stuva kättingar, björnar och virke. Skalkade av luckan, så den är klar att lyfta i morgon när armarna är avlyfta..

Nordersand ser inte stor ut vid den varvsbyggnaden.
Måndag 03-01-20
Kl. 7 var det tänkt att lossningen skulle börja, men inte mycket hände. Till slut kom man iaf igång i ett väldigt lågt tempo. Lång paus mellan varje lyft.
12 lämnade vi kaj och gick mot varvet i Marstal på danska Aerö.
Under resan spolade jag och matrosen lastrummet. Jag röjde också lite i maskinrummet inför varvsbesöket.
Ankrade utanför Marstal 20.
Tisdag 03-01-21
06 startade jag HM och en extra HjM. Strax efter lättade vi ankar och fick lots ombord. 7 var vi i flytdockan efter att ha fått hjälp av en mindre bogserare i en trång böj mellan pirarna. Varvsgubbarna mätte noga så att vi skulle hamna rätt i dockan. En timme senare var vi torrsatta.

Nordersand torrsatt i dockan.
2 killar började direkt att delvis riva HM. 3 st cylindrar ska klassas av Lloyds. Under dagen hann de med att demont. och få iland 3 toppar och 3 kolvar. Snabbt jobbat!

Här kommer en kolv...
Vi öppnande några manluckor i lastrummet. De var igengjutna, så först måste betongen bilas bort, sen är det ett 20-tal bultar i varje lucka. Vi demont. också ett ballaströr, som ska iland och svetsas.
Lite svetsjobb på skrovet ska också göras.
Befälhavarbyte.
Onsdag 03-01-22
Arbete på varv: Maskinkillarna fick ur cylinderfodren, matrosen och kocken bilade betong för att öppna bottentankar och demonterade ett rör som ska svetsas, varvsgubbarna svetsade på skrovet.
Montering av en capstan på poopen påbörjades. (Vi har varit utan sen många år.)

Capstan.
Jag demont. en kompressor som ska bytas ut, demonterade en 3-vägskik och sprang runt och hjälpte till lite här och där...
Torsdag 03-01-23
Arbete på varv:
Fortsatta plåtjobb på skrovet, översyn an brandlinan, demont. av ballastventiler för renovering...
Jag gjorde en del småjobb på HM (bl. a. rengöring av oljesumpen. Såg ut som en neger efteråt) och renoverade en ventil till brandlinan.
Maskinkillarna höll till i verkstad och renoverade topparna.
Tvättmaskinen funkar visst inte på landström. Börjar bli kris med rena kläder.
Fredag 03-01-24
Fortfarande i dockan i Marstal.
Svetsarbetet på skrovet blev klart. Hydrauliken till capstan anslöts, men vi har inte kunnat provköra. Det saknas fortfarande någon elpryl.
Maskinkillarna fick klar maskin. Monterade 3 foder, fick i 3 kolvar och fick på 3 toppar, ställde ventiler mm under en dag. Bra jobbat! Vi fyllde FW i maskin, bytte olja (1200 liter) och körde stand-by-oljepumpen för att kolla att det funkade.
Jag monterade en 3-vägskik som donats, ett nytt ballaströr, tillverkade packningar och servade maskinkillarna med grejor.
Jag hann också iland en sväng och handlade lite godis, dricka och en gammal Gasolin'-CD.
Börjar bli allvarlig kris med kläder nu. Fick rota i tvättpåsen efter något som inte var fullt så skitigt som det jag hade på mig.
Lördag 03-01-25
Efter en sista kontroll av de svetsade ballasttankarna sänkte de dockan och Nordersand var tillbaka i sitt rätta element. Startade en HjM direkt. (Tvättmaskinen funkar igen!). Förhalning till kaj.

Nordersand vid kaj. Dockan syns bakom.
Vi startade HM och hade den igång 1,5 timme. Allt funkade perfekt.
Jag rengorde smörjoljefilter, både före och efter provkörningen av HM. Bytte olja i turbon och vipparmssmörjningen. Jag började också röja i maskinrummet. Ser för jävligt ut, men det ska jag nog snart få ordning på.
Puben tillsammans med skepparn och styrman på kvällen.
Söndag 03-01-26
Söndag vid kaj. Sovmorgon!
Jag var iland med kameran under dagen. Marstal är en mycket fin liten stad med många smala gator med gatsten och fina små hus i starka färger. (Bilderna kanske kan bli något att måla i akvarell senare.)

Små fina hus i Marstal.
Hela stan verkar leva av och för hav och sjöfart. Tror inte jag har sett ett enda hus som inte har minst ett fint modellfartyg i ett fönster.

En del av hamnen i Marstal.
Under EM var vi tillbaka till Mindes Bar, där vi tillbringade gårdagskvällen. Där finns en stor samling olika ölsorter, men Sverige var dåligt representerat, så vi kompletterade med 2 burkar Norrlands Guld.
Under kvällen rev jag isär värmeväxlaren till förvärmningen av HM. Den läckte mellan pannan och HM FW. Mycket jobb att få isär den, men det gick dessto fortare att åtgärda felet. En mässingsplugg i en tub bara. Pang, klart! Sen var det bara att skruva ihop grejorna igen. Höll på tills efter midnatt.
Måndag 03-01-27
Händelserik dag. Under FM fick vi problem med en generator. Marstal är absolut rätt ställe att vara på när grejor havererar. Vi tillkallade bara en elektriker som snabbt konstaterade isolationsfel i kolbryggan.
Varvet svarvade ett nytt hölje i nylon så var det fixat.
Luckorna i lastrummet till ballasttankarna gjöts igen för att få durken slät och en massa andra småjobb fixades undan.
15:30 gick vi ut ur hamnen i Marstal med hjälp av bogserbåt. Det är trångt mellan alla dockor, fartyg och pirar!
Under resan började jag vaska maskinrumsdurken. Det kommer att gå åt massor av jobb och avfettning innan det är klart.
19:30 var vi väl förtöjda vid kaj i Kiel.
Tisdag 03-01-28
Fick lastat 700 ton gummiskrot.
Jag rengjorde både fin- och grovoljefiltren. Tätt mellan rengöringarna ett tag efter oljebytet. Vaskade maskinrumsdurken med avfettning en gång till. Börjar äntligen se lite rent ut.
Matrosen rev bort skyddspappen vi har haft i inredningen under varvsbesöket.
Kom iväg mot Norrköping 14. Det blåste rätt bra, men vi hade sjön snett akterifrån, så det rullade riktigt behagligt.
Under 20-24-vakten drog jag hjärtstocksglandret. Det hade börjat läcka en del. Kanske det har torkat och blivit dåligt av att vi låg i docka några dagar. Fyllde lite olja i styrmaskin och i växeln, vaskade durken igen... Bytte en packning i brandlinan ute på däck. Eftersom gummi inte verkar hålla tog jag fiberpackning.
Onsdag 03-01-29
Spolade hela bygget och poopen under 8-12. Någon enda plusgrad och en kass slang som läckte överallt. Var pissvåt innan jag var klar. (Det fanns faktiskt en ny spolslang ombord, men den hade fel kopplingar. Gjorde iordning den efteråt. Hm! Borde ha gjort tvärt om.)
Dessutom funkade inte fiberpackning heller (den som jag bytte igår). Får hitta på nåt riktigt special där... Läderpackning brukar funka när inget annat gör det, med det har vi ingen.
Under kvällen passerade vi genom Kalmarsund. Helt isfritt nu.
Jag vaskade durken i maskin en gång till. Nu är jag äntligen nöjd med hur det ser ut nere.
|