Nordersand 2002-03. Del 10.
Måndag 03-03-31
En regnskur under gårdagskvällen gjorde att man fick avbryta lastningen av Nord Transporter. Därför lastade man först henne innan man började med oss kl. 10.
Den polske matrosen mönstrade av och vi fick en ny svensk kille. Han är maskinare som normalt är på Nord Transporter. Han tar över i maskin här när jag mönstrar av om ett par veckor, men tills vidare är han matros. Eftersom inte systerbåtarna är exakt lika med placering av ventiler, olika rutiner mm, är det nog heller inte så dumt att han får vara med ett tag innan han tar över maskinrummet.
Avgick med full last stål på rulle 16. Äntligen lite omväxling - vi ska inte till Vejle! En del av lasten ska till Fredericia, en del till Nyborg i Danmark.
Tisdag 03-04-01
Lite smågropig sjö, men inte så det störde.
Jag och blivande maskinisten målade rör i maskinrummet. Förutom att färgmärkning av rören underlättar enormt, är också själva målningen ett tidsödande men effektivt sätt att lära sig det komplicerade rörsystemet. Man är helt enkelt tvungen att ta reda på vart de tar vägen och hur de förgrenar sig.
Lugn kväll. Vi ska till Nyborg först, så vi går inte Drogden - Öresund den här gången.
Onsdag 03-04-02
Vid kaj i Nyborg strax efter 12. Krokig och smal farled in.
Danskarna lyfte ur några rullar, sen drog vi iväg mot Fredericia.
Jag och nya killen övade lite start av HjM. Han tycker att vi gör allt bakvänt, men naturligtvis är det så att det är på Nord Transporter som man gör allt bakvänt.
Vid kaj i Fredericia 22.
Torsdag 03-04-03
Även lilla Monsunen och Swe-Trader (ex Rauk) hade hamnat i Fredericia. Vi låg mitt emot en riktigt stor torrlastare, Energy.

Stort as, Swe-Trader och Monsunen.
Lossningen gick fort. 09 var vi på väg mot Oxelösund igen.
Jag och nya killen var i maskin och övade att skifta till tankkylning på HjM och HM. Som allt annat gör man tydligen det baklänges och spegelvänt på Nord Transporter.
Micklade med länsvattenseparatorn under kvällen. Skepparn, som kan den bäst, lyckades faktiskt att få skrotet att gå efter en hel del justeringar. Tydligen måste man ofta ur med en sensor för rengöring. För att göra det måste man först lossa ett par elkablar. Inga snabbkopplingar, utan kopplingsdosan måste skruvas isär och kablarna skruvas loss med mejsel och pillas ut. Vilken jävla idiotkonstruktion!
Det blev också lite rörmålning under kvällen.
 Här var tidigare ett svart hål.
Fredag 03-04-04
Jag bytte glanderpackningar i ballastpumpen och smorde pumpar medan nya killen gjorde kontrollrundan i maskin. Lite avfettning av rör blev det också under FM.
Vi fortsatte senare med att måla rör. Det blev ganska många meter under dagen. Jag, som hade börjat tro att jag hade börjat få det komplicerade rörsystemet iaf någorlunda klart för mig, har målat massor av rör som jag inte ens visste att de fanns.
Ska man tro väderkartorna på TV är det ett ordentligt blåsväder på gång, men än har vi inte märkt något av det.
Lördag 03-04-05
Vid kaj i Oxelösund 05.
Blåser som fan, men W, så det blev inte mycket till sjö.
Nordlandia kom in strax efter oss.
Vi riktade räckverk under FM, och jag svetsade ett vinkeljärn som fäste för plåten över ankarklyset. Inte lätt att svetsa när det blåser så man vinglar flera cm. Svetshjälmen blåste dessutom av skallen en gång, men jag fick tag i den innan den försvann överbord.

Nya killen riktar räckverk.
Landmänniskorna började lasta 13. Stål på rullar som vanligt. Ska till Nyborg och Vejle den här gången.
16 var vi färdiglastade. Vi var ut och skalkade luckan, men låg kvar vid kaj pga busvädret.
Söndag 03-04-06
Det hade snöat under natten. Vit kall äcklig snö.
08 gick vi från kaj. Relativt bra väder, inte mycket till blåst.
Under FM blev vädret sämre. Vid lunch riktigt skitväder. Blåste som fan, runt 18 m/s enl. skeppar'n. Mycket grov sjö och snö, men vi hade det akterifrån. Rullade ganska mjukt och behagligt, men skulle inte villa ha den sjön i sidan!
Jag och nya killen målade rör och hade en lektion om bunkring och skifta BO-bottentank. Upptäckte att Nord Transporter är felkonstruerad även på den punkten. Ett antal onödiga ventiler och några totalt felplacerade.
Pannan krånglade. Det gör den ofta när det blåser akterifrån. Fick starta om den flera ggr, och när den brann var det väldigt dåligt drag.
Sjön avtog när vi kom in i Kalmarsund. Jag hade nästan hoppats på lite Blackjack på Krögers i Kalmar under kvällen, men nordlig vind och dessutom avtagande gjorde att skeppar'n beslutade att fortsätta. Möjlighet finns ju att följa kusten i Hanöbukten.
Måndag 03-04-07
Skepparns beslut att fortsätta visade sig vara rätt. Vi följde kusten i Hanöbukten under natten, och på morgonen hade vinden avtagit betydligt.
Pannan fortsatte att jävlas. Förutom att den inte funkar bra med akterlig vind verkar det vara nåt elstrul.
Jag målade bränslerör. Vill gärna få dem målade och uppmärkta innan jag mönstrar av. Nya killen målade durk i maskinrummet.
Vi ska till Vejle först, så vi gick Drogden - Öresund. Ovanligt klar luft, man såg tydligt fartyg duka upp vid horisonten. Fin solnedgång.

Solnedgång i Öresund.
Tisdag 03-04-08
Anlände Vejle 07. Nord Transporter låg inne.

Syster Nord Transporter.
Jag hängde med vår nya kille dit på studiebesök och kunde konstatera att det mesta var precis så felkonstruerat och tokigt som jag hade trott. Svarta durkar i maskinrummet, fy så osmakligt! Hon verkade dessutom vara på väg att sjunka vid kaj, så jag gick snabbt tillbaks till Nordersand.
Vi förhalade en dryg båtlängd när Transporter gick. (Vi var rädda att hon skulle sjunka i farleden och blockera utfarten för oss, men det klarade sig). Tog emot 20.000 liter bunker medan danskarna lossade några stålrullar.
Systern Nordlandia kom in.

Syster Nordlandia.
Luckade på och gick 12 mot Nyborg för att lossa resten.
Vid kaj i Nyborg 19. Ingen lossning.
Alla utom kocken gick i till stan en sväng.
Onsdag 03-04-09
Lossningen av resterande rullar gick fort, 0830 var vi på väg mot Oxelösund och min avmönstring.
Vi gick något som heter Grönsund mellan Mön och Falster. Det hade kunnat vara en myck fin båttur om det inte hade varit sånt skitväder. Snö och dålig sikt. Skulle görna villa gå där i fint väder någon gång.
Det rullade en del under EM, för att sen bli kraftig motsjö med jobbiga bottenslag. Det var knappt det gick att måla rör i maskin.
Torsdag 03-04-10
Sjön lugnade sig betydligt under natten. Trist väder med snö under FM.
Det snöar i Oxelösund också. Det innebär att kajen är full med båtar som inte kan lasta. Vi får ev. ligga ankrade hela fredagen, kanske ännu längre. Alltid nåt skit när jag ska mönstra av! Jag kan ju inte kliva iland om vi inte kommer till kaj.
Under kvällen ökade sjön igen. Riktigt otrevligt när vi närmade oss Landsort. Det är aldrig någon ordning på sjön där. En häftig 30°-rullning, lungt en stund, lite slingring och stampning, en mjuk 20°-rullnig... De sjöben man fått med tiden som brukar göra att man rör sig ganska obehindrat även i kraftig sjö funkar inte alls. Vi girade vid Gustaf Dalén vid midnatt, då blev det lugnare.
Fredag 03-04-11
Ankrade utanför stålkajen i Oxelösund 0130.
Jag och blivande maskinkillen gjorde några filterbyten, ändrade kylning på HjM mm. Tror att han ska klara maskin bra trots att han kommer från Transporter.
Vi tog också ett prov på HM:s smörjolja som ska skickas in. Målade lite.
Det slutade snöa och lastningen kom igång inne i land. Först blev Nordking klar och gick, Transporter som låg ankrade i närheten gick till kaj. Sen blev Monsunen klar och Nordlandia gick till kaj. Det var meningen Transporter skulle hinna lasta och gå, men det började snöa igen, så vi kom inte till kaj.
Lördag 03-04-12
Strax före lunch fick vi gå till kaj.
Svensk kvinnlig kockmatros mönstrade på, polske kocken blev matros och nya killen tog över i maskin. Jag mönstrade av och blev landmänniska (iaf tills säsongen på Gustaf Wasa börjar).
---------------
Jag ska kanske för säkerhets skull påpeka att fientlighetna mot Nord Transporter inte är så allvarliga. Det är mest fråga om lite gnabb systar emellan.
---------------
mvh/
erik jalking - M/S Nordersand
|