Om Nordersand
Nordersand är en liten torrlastare, byggd i Japan 1977. 1155 br.ton, 67m lång och 11,7m bred. 1 lastrum.
Huvudmaskin: Nigata 6MG25BX. 6 cyl, 94,2 liter. 735 kW. Max vartal ca 650. Längd ca 3 m. Turbomatad. 4 ventiler/cyl. Separata insprutningspumpar för varje cyl. Startas med tryckluft.
Hjälpmaskiner: 2 st Yanmar 6KFL. 6-cyl. utan turbo. 16,8 liter. 145 hp/1200 rpm. Startas med tryckluft.
Besättning: 5 man; Skeppare, styrman, matros, kock/matros och maskinist/matros. Delar av manskapet brukar vara polacker.
Språket ombord: Svenskar emellan pratar vi givetvis svenska. Med polackerna blir det krångligare. En av styrmännen som härstammar från ett före detta östland är duktig på ryska, så han pratar det med polackerna. Verkar fungera problemfritt. Annars pratar vi något som till största delen består av engelska, blandat med svenska, tyska, polska, ryska, norska, danska och en del helt egna ord. En engelsman skulle nog ha stora problem att förstå den engelskan. Speciellt maträtter har en salig blandning av namn. Kocken läser på burkar och paket, sen får det heta vad han har läst. Vad han läste för språk har han oftast ingen aning om. Det hela låter kanske märkligt och förvirrande på min beskrivning, men det fungerar bra.
Jag har jobbat ombord på Nordersand flera ggr tidigare. Började som kock/matros första gången. Året därpå var jag först matros med huvuduppgift att vara med i maskin och vara nyfiken. Bytte därefter tjänst till maskinist/matros. Den tjänsten har jag sen haft varje gång. Trivs bra med detta, det blir sällan långtråkigt. Speciellt inte på Nordersand, där händer alltid något intressant i maskin.

Nordersand. Egen kolteckning.
Nordersand är ganska trång och omodern. Det är ju ett litet fartyg byggt 1977. Hon var ganska risig ett tag, men det har blivit betydligt bättre. Det brukar vara en fin stämning ombord och fina körningar. Ingen spårvagnstrafik mellan 2 hamnar, utan väldigt omväxlande. Olika laster och olika hamnar hela tiden. Dessutom har man ofta möjlighet att hinna iland en stund.

Nordersand vid kaj
Som maskinist har jag 8-12 - vakten, dvs jag jobbar 8-12 och 20-24. + givetvis varje gång vi går in eller ut från kaj och när det händer något i övrigt som kräver min närvaro.
|