Personlig loggbok från Nordersand. Del 3.
Onsdag 02-01-16
Justerade ventiler på HM och bunkrade 20 kubik under FM.
Blev färdiglossade och avgick vid lunch. Slussade ut i Södertälje för att gå mot Pärnu, Estland. Hade fått uppgifter om att Nord Carrier rullade 30 grader åt var håll med last i "där ute". Vi går på lätten...
Så farligt blev det nu inte, som mest någon enstaka rullning på 8-10 grader.
I Pärnu ska vi lasta torvbriketter. Riktigt dammigt och svart skit, så vi slapp spola lastrummet. Brädgångarna blev dessutom spolade av Sjöberg.
Torsdag 02-02-17
Det blev lite mera rulla under natten och FM. Inte mycket blåst, mest gammal sjö. Det lugnade sig när vi kom in Rigabukten.
Den sista lilla bukten in mot Pärnu var som oftast packad med drivis. Lade om till tankkylning, både HM och Hjm.
Låg och väntade 1,5 tim vid iskanten tillsammans med en ryssbåt av gammal standardmodell (Volgobald?) och ett betydligt större fartyg. Sen kom en bogserare som tjänstgjorde som isbrytare. Ledningen från bogseraren vid konvojbildningen var minst sagt märklig. Med en massa obegripliga och motsägande order lyckades han få 3 fartyg att dansa ballett i iskanten. Efter ett par timmars kaos blev det iaf en konvoj som tog sig in med en hastighet som varierade mellan obefintlig och låg. Ryssen fastnade flera gånger, och bogseraren måste vända och få loss skrotet. Till slut kom vi in, strax före midnatt.
Vi har fått stopp i något septicrör, så vi har skitvatten på durken i byssan. Inte kul. Hoppas vi får någon tid att göra något åt det, men just nu ser det inte ut så.
Vi hade även kollat så att högtankrna inte läckte in i boxningen under dagen. En tank gjorde det, så det blev till att få fart på brandlinan för att länsa rummet med injektorsugen. I samband med detta strejkade hydrauliken till ballastvetilerna. Jag har hittat felet (kortis i en spole), men inte hunnit göra något åt det. Tvångskörde hydrauliken med en skruvmejsel istället.
Fredag 02-01-18
Esterna började lasta torvbriketterna redan i 4-tiden på morgonen. Kommer i något som ser ut som soplådor med helrisiga gamla lastbilar. Lådorna tas 2 och 2 med kranen på kajen och tippas i lastrummet. Svart damm överallt. Torven ska till Hargshamn. Har aldrig förr hört talas om stället. Ligger iaf i närheten av Östhammar.
Jag fick faktiskt sovmorgon! Skönt, och jag tror att jag behövde det. Ett riktigt gråtrist väder med duggregn.
Fixade några småjobb i maskin. Färdiglastade vid 15. Synd att jag inte hann iland, Pärnu är en väldigt fin liten stad. Jag har varit där många gånger tidigare med Nordersand. Det ska visst vara en fin turiststad på sommaren. Flera fina strandhotell sägs finnas här, men jag har inte sett dem.
Eftersom vi var lastade till märket och alltså inte hade något vatten i ballasttankarna kunde vi ju inte köra med tankkylning. Å andra sidan ligger vi ganska djupt, så kylvattenintaget hamnar under issörjan. Tappade ändå kylningen 2 ggr när vi backade ut från kajen. Var lite bökigt att få pumpen att börja dra igen.
Vi höll ganska god fart själva genom isen i början. Sen råkade vi på svårare is så bogseraren Symeri fick gå före och bryta en ränna. Fastnade några ggr iaf. Symeri fick vända och köra ett varv runt oss, sen var vi igång igen. Nådde iskanten efter 5 timmar.
Lördag 02-01-19
Östersjön var på bushumör under dagen. Inte mycket blåst, bara gammal sjö snett akterifrån. Vi rullade inte så mycket, men rullning och slingring tillsammans gjorde det besvärligt att få något gjort.
Stoppet i rören till spygatterna i byssan har släppt. Ibland har man lite nytta av busväder.
Under min kvällsvakt var sjön helt lugn. Vi följde en krokig farled in mot Hargshamn i omväxlande dimma, snöfall och klar sikt.
Söndag 02-01-20
Kom in till Hargshamn 2 på morgonen. Ingen boatsman på kajen, så kocken fick vara hopp-i-land-Kalle. Kajen var bara 40m lång (Nordersand knappt 70), så det fick bli en del special med trossarna. Det gick det också.
Tidigt på morgonen påbörjades lossningen, men det fanns ingen anledning för mig att vara med där. Fick lite sovmorgon igen. Var till den lokala supermarketen (den minsta ICA-butik jag sett) och handlade några Snickers, en 91:an och Tabaco.
Fixade undan en del jobb i maskin: Kollade kolen på en generator, gjorde rent brännoljefiltren till HM.
I 4-tiden hade man lossat så mycket av torvbriketterna att det blev dags att börja sopa rummet. Det var inte så noga den här gången, så det var snabbt avklarat.
Direkt efter började man lasta blandat metallskrot, som ska till Odense för sortering.
Färdiglastade 20. Det var betydligt enklare att gå ut än in. Klar sikt så man såg fyrar och bojar utan problem.
Måndag 02-01-21
Lugnt men tråkigt väder.
Bytte olja i HjM2. Enkelt att pumpa ur gamla oljan, sen blir det krångligare. Oljefiltret är av den typen som ska plockas isär och rengöras. Smetigt. Ingen hade nog gjort det på länge, för det var fullt med skit. Sen ska det skruvas ihop igen... Enkelt, om grejorna är friska. Med dåliga gängor i godset blev det svårare. Lyckades lösa det, men det tog lite tid och krävdes lite special. (Ska kolla om det går att bygga om så man kan använda spin-on-filter.)
Sen ska man fylla ny olja. 70 l med ett 5-litersmått (som dessutom måste fyllas med ett 2-litersmått) tar sin tid. Ett jävla kutande genom maskinrummet. Hela 8-12-vakten gick åt.
Ganska lugn 20-24-vakt. Förutom den vanliga maskinrundan fixade jag igång en kass lysrörsarmatur över ballastpumparna genom att sno innanmätet från en annan, mindre viktig, armatur.
Tisdag 02-01-22
Väderspåmännen hade hotat med busväder, men det såg jag inte mycket av under 8-12-vakten. Passerade sydöstra hörnet av Sverige i strålande solsken. Kollade radio- och nödbatterier och testade nödbelysningen. (Vi anar att vi ska råka ut fören Port State Control i Odense.)
Det blev lite busigare väder senare under dagen. Passerade Öresund EM. Under kvällen 20 m/s enl. Navtexen, men vi gick ganska fint i lä så vi märkte inte mycket av det.
Blev en jobbig kvällsvakt. Ena kompressorn orkade inte riktigt få upp trycket (misstänkte först en ny luftläcka). Hittade ett mindre oljeläckage på HM. Givetvis på ett ställe som är nästan omöjligt att komma åt. Försökt dra några bultar, får dit en nyckel men får ingen kraft liggande på mage med armarna under några rör. Tills vidare får det gå utan åtgärd. Det är som sagt bara en liten läcka.
Ena ballastpumpen läcker i glandret. Drog glandret och lyckades minska läckan, men får nog packa om den snart.
Onsdag 02-01-23
Började redan 7:30. Pumpade slagvatten från kölen till sludgetanken, startade en extra HjM + div småjobb.
Tog lots 08. Anlände kajen vid skrotsorteringen i Odense 10:30. Bullrigt, dammigt och skitigt ställe.
Vi råkade mycket riktigt ut för en inspektor från danska sjöfartsverket. Vi klarade oss utan anmärkning. Fick t.o.m. beröm för rent och snyggt maskinrum, så jag har tydligen börjat få det skapligt rent, men jag är inte nöjd själv än. Fortfarande finns skitiga ställen.
Lossningen av skrotet gick ganska fort. Mot slutet gick vi ner i rummet och sopade och skyfflade ihop det sista. Kvar blev en äcklig sörja av torv, små skrotbitar och lera.
Lämnade skrotkajen och gick en liten bit till en annan kaj för bunkring. 17,4 kubik. Tog ombord lots och gick ut. Ankrade i väntan på order strax efter att ha lämnat lotsen.
Efter en snabb middag spolade vi rummet. Det var rejält skitigt efter både torv och skrot. Injektorsugen envisades med att fastna igen av små plastbitar, trästickor mm som blivit kvar efter skrotet. Klockan blev 10 innan vi var klara, så det blev en lång dag.
Stopp i dräneringarna i byssan igen, fast inte samma som förra gången. Dessutom stopp i vasken (går ihop i samma rör). Ska försöka hinna fixa det i morgon.
Torsdag 02-01-24
Fortfarande ingen last. Väderprognosen på Navtexen hotad med NW 22 m/s (storm). Vår ankarplats utanför Odense låg lite väl utsatt för NW, så vi flyttade till en ny ankarplats utanför Köpeneamn, ca 10 timmars restid.
På vägen dit var jag och matrosen i lastrummet. Det hade inte torkat under natten, så vi skrapade en vända med gummirakor, länsade och hinkade upp den sista skiten ur länsgroparna.
Jag var också upp i förmasten och bytte glödlampa i ankarlanternan. Inget vidare skönt väder för sånt. Kalla vindar och duggregn.
Fixade ett läcknde oljefilter på en HjM. Jobbade ett tag med stoppet i byssan utan att lyckas.
Ankrade i 9-tiden på kvällen. Skiftade HjM, sen ledig kväll. Tänkte se lite TV, det var länge sen sist, men fick inte in något, varken svenskt eller danskt.
Det blåste som f-n under kvällen. Om det var så mycket som 22 vet jag inte. Vi låg ganska skyddade på ankarplatsen, så någon sjö att tala om var det inte.
Fredag 02-01-25
Fin förmiddag med sol, men blåsig. Det låg många andra ankarliggare runt omkring oss. Som mest 12 st. Riktigt bus där ute tydligen. Ägnade FM åt lite småjobb: bytte bränslefilter och ilja i pump och regulator på en HjM, bytte en läckande flänspackning i brandlinan.
Fortfarande utan order lättade vi ankar sent på EM för att gå till Kalmar. Vi behöver proviantera och fylla färskvatten. Eftersom Kalmar inte tar någon hamnavgift, och dessutom ligger bra till passar det utmärkt. Kalmar är dessutom en väldigt trevlig stad. Ser fram emot lite BlackJack på Krögers i morgon kväll.
Under 20-24 gav jag mig f-n på att septicstoppet i byssan skulle fixas. Smög rör i maskinrummet och hittade ett ställe där det borde vara någorlunda enkelt att dela. Fick isär rören tillräckligt för att kunna trycka in en kraftig stålwire. Fick ut en massa svart sörja, sen var det öppet. Riktigt grisgöra, men det var det värt. Man kände sig handikappad av att inte kunna använda vasken i byssan.
Blåsten hade vi i häcken, så vi gjorde 1 knop extra under kvällen.
|