Vina / Vinga vintern 2008-09. Del 3
Måndag 2009-02-09
Åkte hemifrån till föräldarna i Orsa. Lämnade katt och bil. Övernattning.
Tisdag 2009-02-10
Tåg Mora - Borlänge, Borlänge - Mjölby. Stopp i Ställdalen pga att något rälsbundet elände hade havererat längre
fram på rälsen. Tänk om sjöfarten skulle ha samma brist på driftsäkerhet som tågen har... Till slut kom vi iaf iväg igen
och lyckades hinna i tid till nästa tåg, Mjölby - Köpenhamn med X2000. I Köpenhamn 1530. Rederiet hade ordnat med biltransport från järnvägsstationen.
Mönstrade på Vina. De hade lossat skrot under dagen.
18 gjorde jag iording maskin och vi avgick mot Rostock.
Onsdag 2009-02-11
Riktigt jobbiga rullningar under natten. Vina är en riktig rullebytta. Nästan omöjligt att sova, man bara halkade runt i kojen.
Det blev lite lugnare framåt morgonsidan, så man fick iaf några timmars sömn.
Vid kaj i Rostock 0730. En båt före i kön och en del nederbörd gjorde att lastningen av konstgödning påbörjades först 18.
Jag länsade ballast och ägnade en stor del av dagen åt att försöka få ordning i maskinloggen efter avgående maskinkillen.
22 avbröts lastningen för dagen.
Torsdag 2009-02-12
De började lasta igen 06.
11 avgick vi mot Stettin. Lite bråkig sjö, men Vina är iaf lite bättre i sjön på last.

Vid samma kaj låg Beluga Fighter.
Fredag 2009-02-13
Vi ankade på redden utanför Swinoujscie strax efter midnatt. Det fanns ingen ledig kajplats där vi ska lossa i Stettin.
Lite svetsjobb på däck under FM. Sol och ganska lugnt, men lite kallt.

Via passerade oss på väg ut från Stettin mot Åhus.
Rutinjobb i maskinrummet under EM. Pumpade bränsle mm.
Lördag 2009-02-14
Till ankars utanför Swinoujscie.
En ISPS-övning under morgonen. Skeppar'n hade sett en skum typ med skägg och turban på backen, så vi kollade om han hade gömt något ombord.

Huvva! Tur att vi hittade den... Här ordentligt oskadliggjord med knut på stubintråden.
Mest vaskning, putsning och rutinjobb under resten av dagen.

Eleverna polerar mässing på bryggan.
Söndag 2009-02-15
07 var jag ner i maskinrummet och startade en extra HjM och HM. Vi hivade ankaret och tog ombord lots, sen gick vi in i floden mot Stettin.

Massor av ålakråkor i Swinoujicie.

Massor av fyrar på vägen in.
En hel del is. Halvvägs in började det snöa.

Det är ett lite speciellt landskap efter stränderna.
Vid kaj i Stettin 13. Jag skiftade till den lilla HjM 4 under backen så det blev tyst ombord.

"Vildmark" nästan mitt i Stettin.
Ingen lossning under dagen.
Måndag 2009-02-16
Det kom ganska mycket snö under natten, men på morgonen var det uppehåll.

Vinterväntan.
Lossningen skulle påbörjas 07 var det sagt
och vi var ute i god tid och sopade snön av luckan. Inget hände... 08 kom några hamngubbar och bytte skopa på kranen, sen försvann de.
Vid lunch kom några gubbar igen och lastade en lastbil med något som redan låg på kajen, sen försvann de.

Den här pråmen med 200-tons kran passerade på
väg till något uppdrag.
1430 fick vi order från land om att lucka av, sen började det snöa igen och vi luckade på.

Styrman kör luckan, en av eleverna kollar så att inget går på tok.
1720 luckade vi av igen. Den här gången lossade man faktiskt några skopor innan vi luckade på igen 1740 pga snö.
2230 slutade det snöa och vi luckade av igen, men lossningen kom inte igång.
Tisdag 2009-02-17
0030 påbörjades äntligen lossningen. Man lossade både till bil och säckade dessutom en stor del av gödningen.

Nattlossning.

Natt i hamnen.
Det blev en solig men lite kall dag.
Lossningen pågick hela natten, dagen och kvällen med avbrott för matraster. Jag fyllde ballast och testade att lägga HM på tankkylning eftersom vi ska gå på lätten i is.
21 sopade vi ihop det sista. 23 kom lotsen ombord och vi avgick mot Rostock.
Onsdag 2009-02-18
Jag var i maskinrummet hela vägen ut, beredd att lägga maskin på tankkylning eller skifta strömmen till den luftkylda HjM3,
men vi klarade oss från kylproblem i isen. (Is sätter lätt igen sjövattenintagen.)
0330 lämnade vi lotsen utanför Swinoujisce. NW 12 m/s enligt lotsen, men det avtog snabbt.
Nästan vindstilla under dagen.

Ek-River körde om oss under dagen.
Jag var mest i maskinrummet. Pumpade in bränsle mm.
Vid kaj i Rostock 17.

Vägfärja, lotsstationen och fina strandhotell i Rostock.
Jag började länsa ballast direkt. Lastningen påbörjades efter kontroll av lastrummet. Vi fyllde färskvattten,
det var nästan slut ombord.
2130 avbröts lastningen för dagen.
Torsdag 2009-02-19
Lastningen påbörjades igen 06. Jag fortsatte att länsa ballast.
Skeppshandlaren kom med proviant, men ingen yoghurt och nästan ingen frukt!
Lastningen var nästan klar när det började snöa och vi fick lucka på igen.
Jag hade guidad rundtur i maskinrummet med eleverna.
15 slutade det snöa och vi fick det sista lastat.

Konstgödningen täcks med plast innan vi luckar på.
Lämnade kaj 17 och gick mot Stettin igen.

Zoitsa låg för om oss. Halland håller på att förhala till platsen vi nyss lämnade.
Fredag 2009-02-20
Inte mycket sjö eller blåst, men det snöade ganska mycket under natten. Gråtrist dag.
Vi tog lots utanför Swinoujisce 0730.

Lotsen kommer ombord.

Ännu en bild på fågellivet vid Oder.

Heike körde om oss.

Fiske i Oder. Det ser kallt ut!
1230 vid kaj i Stettin. Ingen lossning under dagen.

Befälseleven reparerar strålkastaren i förmasten.
Lördag 2009-02-21
Vid kaj i Stettin. Ingen lossning under dagen.
Vaskning i maskinrum och hytten. Några oljekollar, skiftade HjM mm.

Oljekoll i den lilla HjM4, luftlyld Deutz.
En promenad i hamnen och en bit in mot centrum.

Upplagda flodbåtar i Stettin.
Söndag 2009-02-22
Vid kaj i Stettin.
Det hade snöat under natten. Under FM övergick snöandet i regn. Vi var ut och röjde den tunga blötsnön av luckan,
skottade gångarna, skalkade av och i övrigt gjorde klart för lossning i morgon.

Däckseleven i arbete.
Måndag 2009-02-23
Det regnade hela natten, men på morgonen var det uppehåll och lossningen kom igång 07. De lastade inget direkt på lastbilar den här gången,
utan säckade allt. 0930 bröt man för matrast. När de kom tillbaka hann de med 2 skopor, sen började det snöa. Sen snöade och regnade det omväxlande resten av dagen.

Bogseraren Serwal passerade på väg till någon bogsering.
Underhållsjobb i maskinrummet.
Tisdag 2009-02-24
01 blev det äntligen uppehållsväder och lossningen kom igång.
Det blev en ganska fin dag. Solen tittade fram en stund. Under EM började man lossa med två kranar, en direkt till lastbilar och en till säckningen.

Utsikt från monkey island. Järnvägsvagnarna har inget
med oss att göra, men lastbilarna står på kö. Hela tiden en doft av koleldar i luften.

Kvällslossning med 2 kranar.
Onsdag 2009-02-25
0030 var vi äntligen loss. En halvtimme senare hade vi lotsen ombord och avgick mot Rostock.
Det var fortfarande en del is i sjön en bit ut så jag var beredd att lägga maskin på tankkylning, men det behövdes inte.
Lämnade lotsen 05. Då regnade det igen.

Fyren och hamnkranar i Swinoujscie.
Dagen blev riktigt grå och trist med dålig sikt. Ganska blåsigt, men det hade vi inget större obehag av.

Matrosen visar eleverna hur man taglar.
Vid kaj i Rostock 2000. Kontroll av luckans täthet med specialutrustning. Ingen lastning under kvällen.
Torsdag 2009-02-26
Lastningen började 1130. Då hade jag redan länsat det mesta av ballasten.
Det blev flera avbrott i lastningen under dagen pga regn.
Befälhavarbyte.

Polizei är ofta i tyska hamnar och spanar. Här håller man troligen på att utreder det vita som flyter vid aktern.
Jag började göra ett rörschema på HM:s kylsystem. En kladd på papper först, sen ett snyggare i datorn.
20 kom vi iväg mot Randers. Blåsigt, gropig sjö.
Fredag 2009-02-27
Efter en lite disig morgon blev det en fin solig dag med bara svag vind.

Vi passerar snart under Stora Bältsbron.
Eftersom vi inte ska börja lossa förrän på måndag och helst vill ta Randers Fjord i dagsljus ankrade vi på Randers redd 2030.
Lördag 2009-02-28
Vi hivade ankaret strax före 7 och gick in i "diket" mot Randers.

Ankarhivning.

Vi närmar oss Randers.
Vid kaj i Randers 10. Den här gången lite närmare stan än vi brukar ligga.

Den ena grannen, Volgo Balt 136.

Den andra grannen, Osteborg, avgick under EM.
Matrosen och den ena eleven målade, den andra var med kockan och provianterade. (Äntligen frukt ombord igen!) Jag svetsade en läcka på brandlinan på däck.
Ingen lossning under dagen.
Söndag 2009-03-01
Uppehåll men en iskall blåst gjorde det otrevligt att vistas utomhus.
Lite rutinjobb ombord. Ingen lossning.

Randers hamn by night. Det exotiska tornet är en skorsten!
Måndag 2008-02-02
Lossningen skulle börja 07 var det sagt, men då regnade det. 10 blev det uppehåll och vi öppnade förliga luckan.
Jag och eleverna höll på med livbåtsmotorn. Den har varit ganska vrång ett tag. Bränslet misstänkt, så vi plockade bort tanken och
tömde den. Massor av skit + ett igensatt bränslefilter var vad vi hittade.

Eleverna skruvar livbåtsmotor i regnet.
Efter att ha rengjort, skruvat tillbaka allt och fyllt ny diesel provade vi att starta, men startbatteriet var för dåligt laddat så det gick inte.
Lossningen avbröts för dagen 16.
Tisdag 2009-03-03
Efter lite regn på morgonen kom lossningen igång strax före 08. Det gick långsamt... Lite till lastbilar, lite till ett långsamt transportband
in i en byggnad.
En förhalning i 10-tiden, sen jobbade de vidare med lossningen.

Jag har akterspringet på capstan när vi halar förut.
Strax före 16 var vi loss.

Här har danskarna fått ner bobcaten i rummet.

Danskarna tar inte så hårt på det här tjafset med ISPISS. En skylt - inget staket, ingen grind. Klokt folk, danskarna!
Vi ska lasta i Rostock först på fredag, så vi låg kvar vid kaj och spolade lastrummet.
Onsdag 2009-03-04
08 var vi klara för avgång, men i sista stund blev den framflyttad. Vi passade på att göra en extra torrskrapning i lastrummet.
1430 kom vi äntligen iväg mot Rostock.
Det rullade en del utanför Grenå. I Stora Bält var det helt lugnt.
Torsdag 2009-03-05
Solen försökte tränga igenom diset under dagen utan att riktigt lyckas.

Nikol H med tältade luckor körde om oss under FM.
Vid kaj i Rostock 16.

För om oss låg White Sea. Undrar vilken boj eller sommarstuga som blev strömlös när de hivade ankaret senast.
Den här gången lastar vi rapsmjöl för Kalmar. Riktigt dammigt skit. Lastningen kom igång direkt och man höll på hela kvällen.

Santa Elena, Panama avgick med hjälp av 4 bogserbåtar.
Fredag 2009-03-06
Strax före 01 var vi lastade. Avgång 0130 mot Kalmar.
Jag hann sova en timme, sen tjöt maskinlarmet. Bara att rusa ner... Det var hög temp på HM:s kylvatten. Termostaten hade egna idéer om vad som
är lämplig temperatur. Den har spökat lite tidigare, men var den helt galen. Vi ankrade utanför Darss och jag rev ur själva termostaten ur huset.
Trångt, blött, hett och jävligt.

Trångt! En dörrmatta gör att jag slipper ligga i det blöta.
0830 hivade vi ankaret och fortsatte mot Kalmar. Till en början lite försiktigt med idiotkoll på tempen, sen med normalt varvtal. Tempen
stabiliserade sig på en acceptabel nivå. 10 fick jag äntligen dyka ner i kojen igen.

Eleverna åkte på att spola hela båten. Behövdes!
Det rullade lite jobbigt under kvällen på Vinas vanliga vis.
Lördag 2009-03-07
Jag förberedde för bunker under morgonen.
Vid kaj i Kalmar 10. Riktigt blött äckligt snöblandat regn.
Fick 35.000 liter BO och FW. Fick också ombord en flotte som har varit på årlig service, och lämnade iland låneflotten
Byte av styrman och kocka.
En varvskille kom ombord och kollade termostaten. Vi kom fram till att troligen har någon tidigare förväxlat gavlarna på
termostathuset och därmed har insatsen blivit felmonterad. När den började bete sig konstigt monterade man en ny insats lika som den
gamla, dvs felvänd. Än så länge gissningar, vi ska riva och kolla närmare i morgon.
Massor av fartyg i Kalmar. Sternö ligger vid samma kaj och ska lossa före oss på måndag. Längre in Östanhav och en
till, ser inte vilken. Via och Vinga ligger vid kajen mittemot. Sally snett akter om oss

Hela LS Shipping på samma foto, Via, Vina, Vinga.
Dessutom Sternö och en skymt av Östanhav.

Sally och den härliga kvarnen i Kalmar. En sån kåk vill jag ha när jag blir stor...
----ej-------------------------
Nästa del när jag har möjlighet...
mvh/
erik jalking, matros på Vina.
|