Via/Vina 2008. Del 2.

Lördag 2008-02-09
Vid kaj i Kalmar.
Jag var iland och handlade lite. Tidningar, någa böcker mm.


Vina vid kaj.


Vinga kom in för bunkring. Vina skymtar längre bort.

Lite rutinjobb i maskinrummet. Fyllde en del ballast.

Söndag 2008-02-10
Vid kaj i Kalmar.
Rutinjobb i maskinrumet.
Kocken mönstrade av.

Måndag 2008-02-11
Lossningen fortsatte.
Vi bunkrade 20.000 liter BO. Från bil som omväxling, det brukar alltid annars vara bunkerbåt i Kalmar. Lämnade sludge till bil. Sög ur både kölen och skitoljetankar.
Ny kock (som var en kocka) ombord lagom för att fixa lunch.
Lossningen slutfördes och vi spolade rummet vid kaj.
Avg. 15 mot Liepaja, Lettland.

Tisdag 2008-02-12
Tog lots strax utanför Liepaja 0830. Några minuter senare var vi vid kaj.


Matrosen och en av eleverna redo för förtöjning.

Inget samhälle inom synhåll, bara en lerig och skitig hamnanläggning och en del ruckliga gamla byggnader.
Efter att all byråkrati var klar började lastningen av betpellets. Det ska användas som djurfoder, tror vi. Lastbilar kom och tippade lasten i en stor låda där kranen hämtade. Ganska långsam metod.


Komplicerad lastningsprocedur.

Jag länsade ballast, körde in lite bränsle från bottentank, smorde styrmaskin mm.

Onsdag 2008-02-13
03 gick jag ner och startade de 2 HjM:erna i maskinrummet, fasade ur och stängde av den under backen och gjorde HM klar. 04 kom lotsen och vi lämnade kaj. Lämnade lotsen efter 5 min. Satte full fart mot Kolding, Danmark. Jag fasade ur och stoppade ena HjM.
Under förmiddagen passerade vi en hel flock lettiska fiskebåtar.


En av fiskebåtarna.

Eleverna spolade både däck och bygget under dagen. Det var riktigt skitigt efter lastningen.


En elev på luckan...


...den andra på båtdäck.

Vi passerade S om Gotland och Öland. Gick genom Bornholmsgattet ungefär vid midnatt.

Torsdag 2008-02-14
Lugn dag till sjöss. Fint väder med sol och bara svag vind i de danska farvattnen.


Vi går strax under Falsterbron.

Vid kaj i Kolding 22.

Fredag 2008-02-15
En tunn ishinna i hamnen på morgonen.
Lossningen påbörjades 06. Man lastade pelletsen direkt på lastbilar. I början när lastbilarna stod på kö gick undan gansk bra, men snart blev det glesare med bilar. Först 16 var vi loss. Vi spolade lastrummet vid kaj och avgick sen mot Rostock. Spolade däck och bygget till sjöss.

Lördag 2008-02-16
Vid kaj i Rostock 05. Luck- och lastrumskontroll direkt, sen började de lasta konstgödning.
Fin, solig dag. Några kallgrader.


Snart lastat. Gubben vid luckekarmen styr hela lastningsanläggningen med fjärrkontroll.

14 hade vi full last och avgick mot Landskrona.

Söndag 2008-02-17
Vid kaj i ett blåsigt Landskrona 0130.
En liten livbåtsövning under dagen. Liten därför vi låg med SB till kaj så livbåten kunde inte sjösättas. Vi gjorde iaf allt utom sjösättning. Livbåtsmotorn är luftkyld, så den gick bra att starta och ha igång ett tag utan att få problem med kylningen.


Jag och styrman gör livbåtsmotorna klar för start
Foto: Sara Lorentsson

Ingen lossning under dagen.

Måndag 2008-02-18
Först efter 08 kom lossningen igång.
Byte av skeppare och matros.
19 var vi loss. Vi spolade rummet vid kaj.
Vi ska till Stevns Pier för att lasta där i morgon. Där ligger man inte gärna längre än nödvändigt, så vi låg kvar vid kaj i Landskrona.

Tisdag 2008-02-19
Avg. 02 mot Stevns Pier i Kögebukten.
Vid kaj 0630. Började lasta krita direkt. 2 olika sorter.
Stevns Pier är inget roligt ställe. Det är inte ens en hamn, bara en kaj långt ut från land.


En kaj mitt i sjön.

Eftersom lastningsbandet inte är rörligt blev det 8-10 förhalningar, några meter varje gång. Tur att vi hade två elever ombord, de behövdes verkligen. Vi hade iaf lite tur med vädret. Lite besvärande svallvågor från något större fartyg som passerade, annars alldeles lugn sjö.
14 var vi lastade och avgick mot Lysekil.
Vi spolade både däck och bygget.

Onsdag 2008-02-20
Lugnt väder, men mycket rått, grått och disigt under FM.
Vid kaj i Lysekil 09.
Solen tittade fram ett tag under EM.
Lossningen hann inte bli klar under dagen, så vi fick en natt vid kaj.

Torsdag 2008-02-21
Fortsatt lossning.
Det började regnade lite på slutet. Kritan vi försökte sopa ihop blev till en sörja som var både kladdig och hal samtidigt.
15 var vi äntligen loss. Vi spolade rummet vid kaj eftersom det var busväder "där ute". Spolningen var riktigt svår. Allt var vitt och kletigt. Det krävdes spolande, gnuggande, skrapande, spolande igen och torrskrapning. Hela besättningen inkl. kockan hjälpt till.


Styrman kämpar med fastsittande krita.

Avg 19.
SW 22 m/s. För att komma så lindrigt undan som möjligt gick vi SW mot Skagen. Vina kan vara en jobbig båt på lätten, men nu var det extremt. Hon betedde sig som en oinriden häst som försöker kasta av sin ryttare. Hon slingrade, stampade, rullade, guppade och gungade samtidigt. Rullningeriod på ca 4 sek.

Fredag 2008-02-22
Styrman fick handstyra en stor det av natten eftersom autopiloten inte riktigt orkade hänga med. Möjligen en justeringssak. Farten låg mellan 0,5 och 3 knop. Vi fick senare veta av danska TV-vädret att det blåste 25 med byar på 38-40 m/s. Storm med byar av orkanstyrka.
Framåt morgonen ändrade sjön karaktär lite. Vina rullade och stampade fortfarande nästan lika mycket, men inte lika snabbt och oregelbundet.
Vid 10-tiden började vi komma i lä av Skagen och det blev en riktigt behaglig sjöresa i 10 knop ett tag. I bukten syd om Skagen låg ca 10 fartyg som skulle norrut enl. AIS och gömde sig för busvädret.
Lagom till middagen började Vina bete sig som en rodeohäst igen, men det varade inte så länge.


Det gungar...

Så snart det var möjligt girade vi mot Jylland och gick sen nära kusten vidare söderut.
Några extrema rullningar, kanske 45 grader, utanför Samsö strax före midnatt.

Lördag 2008-02-23
En ganska lugn natt. Det blåste som f-n, men vi gick tillräckligt nära land för att ingen riktigt grov sjö skulle hinna byggas upp Tidvis hade vi hjälp av vinden och gjorde nästan 15 knop.
Vid kaj i Rostock 13.


Pågående bygge i Rostock. Ser ganska dumt ut....

Vi fick luckan och lastrummet godkända utan problem. Jag länsade det mesta av ballasten.
Ingen lastning under dagen.

Söndag 2008-02-24
Lastning av konstgödning påbörjades 06.
Avg. 14 mot Randers.
Mycket lugnare sjö nu, även om det fortfarande blåste ganska kraftigt.

Måndag 2008-02-25
Vi gick in i ''diket'' mot Randers 1030.


Snart framme.

Vid kaj 13.
Vi fick vänta på att en annan båt, har glömt vad hon hette, skulle bli loss. 17 avgick hon och vi förhalade en båtlängd akterut. De började lossa med 2 kranar direkt.
18 avbröts lossningen för dagen.

Tisdag 2008-02-26
Lossningen skulle börjas 07, men då regnade det kraftigt. Först mitt under lunchen (självklart) ville de ha avluckat. De hann lossa några skopor, sen började det regna igen. Bara att lucka på. Sen luckade vi av och luckade på under hela EM i takt med regnet.
Jag passade på att åtgärda en SW-läcka i maskinrummet. En banjoskruv till ett manometerrör som var rostskadad. Agenten fixade en ny bult (+ några reserv) från en lokal järnhandel. Jag bytte också olja i HM:s turbo.
17 gick vi ner och sopade det sista.


Eleverna och matrosen väntar på att få sopa det allra sista.

Förhalning ut till änden på kajen där vi ska lasta konstgödning i storsäck i morgon.

Onsdag 2008-02-27
Stuvarna började lasta storsäck 0630. Aktra delen av lastrummet smalnar av nertill så där var det lite problem med att få säckarna vettigt stuvade, men med hjälp av en traktor gick det också.


Säckstuvning.

Storm igen. Det blåste som f-n. Hela bygget skakade vid kaj!
17 hade vi full last, 2.600 säckar, och avgick mot Kalundborg.
Vinden hade avtagit lite när vi kom ut ur diket.

Torsdag 2008-02-28
Vi hade inget större besvär av sjön den här gången.
Vid kaj i Kalundborg 04.
Lossningen skulle starta 06 var det sagt, men först 0730 kom de igång. Det gick väldigt långsamt till en början och vi trodde det skulle ta flera dagar.


En av grannarna, Volgo-Balt 211.

Efter lunch använde de två kranar och då blev det ordentlig fart.
16 var vi loss. Vi spolade rummet vid kaj och avgick mot Rostock.
Lugn sjö.

----ej-------------------------

Nästa del när jag har möjlighet...

mvh/
erik jalking, matros på M/S Vina.