Hellevik 2005-2006. Del 6.
Torsdag 2006-04-06
Åkte hemifrån till föräldrarna i Orsa för parkering av katt och bil.
Övernattning.
Fredag 2006-04-07
Tåg 8:16 från Mora, sen Borlänge - Örebro - Göteborg - Malmö - Ystad. Framme strax efter 20.
Märkligt nog blev det inget lokhaveri på hela resan. Sådan tur brukar jag sällan ha när jag reser med SJ.
En kort promenad från järnvägsstationen till Hellevik. Fick klättra över ISPISS-grinden. Väskan gick att trycka in under.
Hellevik hade kommit in på lätten bara några timmar tidigare. Ingen lastning.
Lördag 2006-04-08
Larm från maskinrummet 04:30. I brallorna och ner... Det var låg nivå på HM:s FW-expansionstank. Fyllde lite vatten, sen ner i kojen igen.
Vid kaj i Ystad. Ingen lastning under dagen. Omväxlande sol och regn.
Letade FW-läckan som orsakade larmet under natten. Hittade en läcka vid en vattenkanal mellan blocket och en av topparna. Någon O-ring som börjat torka sönder där.
Inget stort läckage, kanske rent av kan gå så till ordinare topplockslyft.
Gjorde en del kontroller av diverse nivåer och läste igenom maskinloggen för den tid jag varit hemma. Vill ju få lite koll på läget.
Åtgärdade en läcka på kocktoan. Den spolade hela tiden. En kulventil ganska slut, men inget som passade fanns ombord. Fick det nästan bra med lite nödlösningar.
Söndag 2006-04-09
Vid kaj i Ystad. Ingen lastning under dagen.
Div. kontroller i maskinrummet. Servade bogpropellern med olja och kylvatten. Började länsa ballast.
Förhalning från väntekaj till lastningskaj under kvällen när Polenfärjan vänt i hamnbassängen.
Måndag 2006-04-10
Lastningen av vete började 07.
Lite småjobb i maskinrummet... Skiftade HjM, fyllde lite olja i HM:s turbo, inventerade filter mm.

Jag fasar in HjM II.
Nordtrader låg vid kajen mittemot och lossade kol.

Nordtrader
Färdiglastastade 14:30, men fick vänta på en pråm som var på väg in innan vi kunde avgå mot Falkenberg. Riktig vårkväll med sol och nästan vindstilla.
Tisdag 2006-04-11
03 var vi nästan framme vid angöringen till Falkenberg och det var dags att starta en extra HjM, extra kompressor och att göra iordning tamparna på poopen.
Tjocka, så det gick med minfart sista biten in.
Vid kaj 0430. Inte vid silon där vi brukar ligga, utan nästan längst ut vid virkeskajen eftersom vi ska lossa till lastbilar den här gången.
Lossning från 06. Jag länsade ballast och utförde div.underhållsjobb i maskinrummet.

Mudderverket Sjögrip i Falkenberg i arbete.
Det gick undan ganska bra med lossningen. 16 var vi på väg mot Ystad igen.
Lugn sjö, nästan vindstilla.
Onsdag 2006-04-12
Vi gick sakta under natten för att inte komma onödigt tidigt till kaj.
05 var jag ner i maskinrummet och startade extra HjM, extra kompessor och gjorde iordning tamparna på poopen.
Vid kaj i Ystad 06.
07 började de lasta korn. Riktigt gråtrist väder, men det regnade iaf inte.
Länsade ballast och fixade undan en del småjobb i maskinrummet.

Hamnen i Ystad.
Avg. mot Halmstad 15.
Torsdag 2006-04-13
Vid kaj i Halmstad 03.
Lossningen började 06. Regn hela dagen, men det hindrar inte lossning. Spannmålet går skyddat i självlossningsutrustningen. (Lasta däremot går inte när det regnar.)

En av grannarna i Halmstad, Linda.
Jag fyllde ballast och förberedde lite för ett topplockslyft på HM. Den lilla FW-läckan har blivit värre och vi blir liggande hela påskhelgen, så det är ett bra tillfälle.
19 var vi loss och kom iväg mot Malmö.
Fredag 2006-04-14 (Långfredag)
Förtöjda vid väntekaj i frihamnen i Malmö 0230.
Vi körde igång med att lyfta en topp på HM för att åtgärda FW-läckan under dagen. Jag, skeppar'n och styrman hjälptes åt.
Ingen av oss hade gjort ett topplocksbyte på den här maskinen tidigare, men det gick ganska problemfritt. En avdragen avgasbult var enda problemet, men den var enkel att borra ur.

Skeppar'n lossar oljeröret till vipparmsmörjningen.
Orsaken till läckan var enkel att hitta. De gamla O-ringarna vid FW-rören mellan topp och block var torra och spruckna. Vi började montera toppen igen.
Naturligtvis med nya packningar, kopparbrickor och O-ringar överallt, inte bara de som läckte.

Jag finjusterar lite för att få toppen i läge.
Lördag 2006-04-15 (Påskafton)
Vid kaj i Malmö.
Fortsatt arbete med HM:s topp. Vi monterade alla rör, drog bultarna med rätt moment och vinklar enl. handbok, fyllde nytt vatten med antikorrmedel mm.

Skeppar'n drar, styrman håller koll på vinklarna.
Provstart. Allt verkade OK.
Vi var iland en sväng hela gänget under kvällen.
Söndag 2006-04-16 (Påskdagen)
Vid kaj i Malmö.
Fin vårdag.

Hellevik vid kaj i Malmö.
Städning i maskinrummet efter topplocksjobbet. Batterikoll överallt, div. oljekollar mm.
Måndag 2006-04-17 (Annandag påsk)
Vid kaj i Malmö. Fin dag, sol och varmt.
Städning i maskinrummet. Några kontroller.
Tisdag 2006-04-18
Förhalning till lastningskaj 06. Lastning av maltkorn från 07.
En HjM har haft oroväckande lågt oljetryck ett tag. Jag testade att byta oljetrycksgivare mellan hjälpmaskinerna. Då blev trycket mycket bättre.
Sen är ju frågan vilken givare som visar fel...
18 kom vi iväg mot Halmstad.

Vi mötte Pelagos i Öresund.
Onsdag 2006-04-19
Vid kaj i Halmstad 0130. Lossning från 06.
Jag fyllde ballast, bytte och rengjode HM:s smörjoljefinfilter, fyllde lite hydraulolja till bogpropellern mm.

Filtervaskning.
Var med kockan iland och provianterade. Tog taxi tillbaka med allt käket, 10 papperskassar.
Nordön och Union Pearl kom in under dagen.

Nordön på väg till kaj.

Union Pearl backar in.
Torsdag 2006-04-20
Halmstads grejor funkade sämre än vanligt. Först 03 var vi loss. 21 timmars lossning! Vi avgick mot Helsingborg i ett riktigt blött regn.
Vid kaj i Helsingborg 08. Lastningen av maltkorn började direkt. Som vanligt i den hamnen gick det undan. 12 gick vi mot Halmstad igen.
Jag passade på att byta olja och filter på lossekärran, Pentan.
Vid kaj i Halmstad 17. Lossningen påbörjades med 1 timme stopp i utrustningen på land.
----ej-------------------------
Nästa del när jag har möjlighet...
mvh/
erik jalking, matros/maskinist på Hellevik.
|